E-biznes od kuchni: Merlin.pl

Oferta

W tej chwili asortyment Merlina to ponad 170 tys. książek, 13 tys. filmów, 100 tys. płyt i prawie 6 tys. gier i programów, w sumie ok. 300 tys. produktów. Lista dostawców obejmuje ponad 1000 firm, wśród których kilkaset stanowią same wydawnictwa.

Jak mówią przedstawiciele sklepu, w czterech głównych działach prawie zawsze dostępna jest pełna oferta rynkowa. Obok bestsellerów znajdziemy tutaj również pozycje niszowe, niedostępnie nigdzie indziej. Pozostałe działy stanowią znacznie mniejszą część oferty i siłą rzeczy generują mniejsze obroty.

E-biznes od kuchni: Merlin.pl

Większy magazyn mieści książki, płyty, filmy i multimedia

Z informacji Merlina wynika, że ceny są tu średnio o 10% niższe od cen rynkowych, a bestsellery bywają tańsze nawet o 30%. Ceny spadają jeszcze niżej przy licznych promocjach. Codziennie w każdym dziale klienci mają do wyboru kilka ofert specjalnych, rabaty udzielane są także przy różnych okazjach np. w dniu urodzin sklepu albo przed świętami.

Klienci Merlina mają do wyboru trzy formy płatności: kartą kredytową, przelewem i gotówką przy odbiorze. Płatność przy użyciu karty w dalszym ciągu nie cieszy się zbyt wielkim zainteresowaniem, rośnie za to popularność szybkich przelewów. Warszawscy klienci preferują odbiór osobisty w siedzibie Merlina albo w jednym z punktów dystrybucji, cała reszta zdecydowanie woli przesyłki za pobraniem.

Merlin był jednym z pierwszych sklepów, które zmieniły metodę rozliczania płatności dokonywanych przy użyciu kart kredytowych. Obecnie po opłaceniu zamówienia kartą pieniądze pozostają nadal na koncie klienta, a na konto Merlina trafiają dopiero po wysłaniu przesyłki. Zarówno karty kredytowe, jak i szybkie przelewy obsługuje firma eCard S.A.

Oprócz cen, na popularność sklepu duży wpływ mają koszty dostawy. W Merlinie nie odbiegają one od przyjętych standardów: 7,50 zł za przesyłkę pocztową (11 zł za priorytet), 10 zł za przesyłkę kurierską. Ze statystyk wynika, że obie formy dostawy cieszą się podobnym zainteresowaniem.

Darmowa dostawa oferowana jest przy zamówieniach o wartości przekraczającej konkretny próg. Dla nowych klientów ten próg to 150 zł, a dla tych, którzy już coś w Merlinie kupili, jest tym mniejszy im wyższą kwotę wydali w ciągu ostatnich 300 dni. W najlepszym przypadku, przy wydanym 1000 zł każda przesyłka jest bezpłatna.

Klienci

E-biznes od kuchni: Merlin.pl

Obsługa magazynu stanowi znaczną część załogi

Liczbą zarejestrowanych klientów Merlin się nie chwali, wiadomo tylko, że jest ich kilkaset tysięcy, a dominującą grupę stanowią internauci w wieku 20-40 lat. Przesyłki wysyłane były już do blisko 100 państw, wśród których znalazły się takie kraje jak Oman, Wietnam, Nową Kaledonia czy Tanzania. W ostatnich latach w związku z emigracją zarobkową, Merlin wysyła coraz więcej przesyłek do Wielkiej Brytanii.

Oprócz klientów detalicznych zdarzają się klienci hurtowi. Część z nich sprzedaje później zamówione produkty we własnych sklepach albo na aukcjach. Jak się dowiedzieliśmy, Merlin zaopatruje także wiele polskich i zagranicznych bibliotek.