E-biznes od kuchni: Fotka.pl

Choć płatne konta stanowią tylko 2% wszystkich kont, generują niemal połowę przychodów serwisu. Pozostałą część stanowi reklama - 30% pochodzi ze sprzedaży bezpośredniej (realizowanej wcześniej przez Ad.net), 25% z programów partnerskich (AdSense, Tradedoubler).

Kto się reklamuje na stronach Fotki? Jak nietrudno się domyślić, firmy, którym zależy na dotarciu do młodych ludzi. Fotka, tak jak inne serwisy społecznościowe, dużo wie o swoich użytkownikach, dzięki czemu reklamodawcy mogą precyzyjnie określić grupę odbiorców kampanii.

E-biznes od kuchni: Fotka.pl

Przychody Fotki od czterech lat rosną o ok. 200% rocznie. W tym roku prawdopodobnie przekroczą prognozowane 4,5 mln zł, zaś w przyszłym znów mają się zwiększyć o 200%.

Koszty prowadzenia działalności to, jak w innych firmach internetowych, przede wszystkim infrastruktura. Fotka wydaje na ten cel ok. 1 mln zł rocznie. Do tego dochodzą wynagrodzenia pracowników, wydatki na biura i inne standardowe koszty.

Ile można zarobić na serwisie społecznościowym? Jeśli tym serwisem jest Fotka.pl - prawie 50% przychodów.

E-biznes od kuchni: Fotka.pl

Powyższy wykres przedstawia wyniki EBITDA, czyli zysk przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatku i amortyzacji. Jak mówi Rafał Agnieszczak, zysk netto jest niewiele niższy. W przyszłym roku Fotka ma wygenerować 13-14 mln zł przychodu, lecz tak wysokiej rentowności raczej nie uda się utrzymać.

Perspektywy

W jakim kierunku Rafał Agnieszczak i Andrzej Ciesielski będą rozwijać Fotkę? Amerykański MySpace stawia na rozrywkę i "monetyzuje" swoją społeczność, zaś jego główny konkurent, Facebook, z serwisu społecznościowego powoli przekształca się w platformę dla rozmaitych aplikacji sieciowych. Fotka stara się czerpać z obu wzorców, ale wszystko wskazuje na to, że wybierze pierwszą drogę.

Serwisy społecznościowe za kilka lat przeniosą się do telefonów komórkowych. Fotka nie chce tego momentu przegapić, dlatego już w przyszłym roku prawdopodobnie zaoferuje swoim użytkownikom usługi telefoniczne jako wirtualny operator komórkowy (MVNO). Potem być może przyjdzie czas na sprzedaż muzyki przez internet.

Czy Fotka nadal będzie się rozwijać we własnym zakresie? Rafał Agnieszczak co jakiś czas otrzymuje propozycje sprzedaży części udziałów w serwisie, jednak na razie nie zamierza z nich korzystać. Dlaczego? Przy rentowności rzędu 50% spółka nie musi się martwić o środki na inwestycje, a jej właściciele nadal chcą mieć pełną swobodę działania.