E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek! - relacja z konferencji

Nigdy za mało o marketingu i reklamie

Oczywistością jest, że marketing i reklama to dźwignia e-commerce - mimo wszystko, prezentacje prelegentów z pewnością poszerzyły wiedzę uczestników konferencji z tego obszaru, a już na pewno zainspirowały do nowatorskich działań wpisujących się w najnowsze trendy współczesnej reklamy internetowej.

Umiejętnym sposobom reklamowania produktów i usług za pośrednictwem wyszukiwarek poświęcone były prezentacje przedstawicieli firm Performance Media i Ataxo. Jacek Chruściany i Joanna Nieminuszczy (Perormance Media) scharakteryzowali biznesowe podejście do promocji w wyszukiwarkach i zaprezentowali strategię prowadzenia tego typu działań, na którą składa się kilka etapów (określenie i definicja celu, testowa kampania podczas której dokonuje się analizy efektywności PPC i SEO oraz wybór odpowiednich działań).

Z kolei na zjawisko nieprawidłowych kliknięć (invalid, fraud, fictitious clicks) kompleksowo spojrzał Bartek Krzemień (Ataxo). Metody ich wykrywania opierają się na prewencji (stosowanie filtrów oraz analizy off-line, które wykrywają 10% wszystkich nieprawidłowych kliknięć) oraz reakcji (indywidualne śledztwa wykrywają zaledwie 0,02% kliknięć). Broń się analizując logi serwera, cookies, stosując narzędzia wykluczania adresów IP, narzędzia wykluczania witryn i kategorii oraz auto-tagging - zalecał Bartek Krzemień.

Katarzyna Domańska (ThinkOpen) przekonywała, że permission marketing jest rozwiązaniem wielu problemów, które musi rozwiązać e-handlowiec. Jak spowodować, aby użytkownik zapamiętał komunikat, co zrobić, aby powracał na serwis i aby przekaz wyróżnił się w natłoku intruzywnych komunikatów, jak realizować funkcję inwigilacyjną związaną z pozyskiwaniem informacji o użytkownikach, oraz jak zwiększyć ilość leadów sprzedażowych generowanych poprzez serwis WWW? Permission marketing tj. budowanie relacji (również sprzedażowych) z klientem, który wcześniej wyraził na to zgodę, jest - wg prelegentki - nieodzowny w branży e-commerce.

E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek!  - relacja z konferencji

"Permission marketing w dobie chaosu" Katarzyna Domańśka, ThinkOpen

O zaletach wykorzystania marketingu afiliacyjnego w branży e-commerce na przykładzie agencyjnej sprzedaży biletów lotniczych Centralwings opowiadali Maciej Wyszyński (Zanox) oraz dr Jacek Szumigaj (Centralwings). Model "płać tylko za efekt" okazał się bardzo efektywnym, długofalowym instrumentem pozyskiwania nowych klientów i zwiększenia liczby sprzedanych biletów lotniczych. Kanałem sprzedaży, niegenerującym kosztów stałych.

Atrakcyjna ekspozycja towarów w e-sklepie stanowi niezbędny element dobrego sklepu internetowego i stanowić może jego istotną przewagę konkurencyjną. Zdobycze technologiczne (m. in. dynamiczne prezentacje oraz wideoprezentacje i filmy) sprawiają, iż przed e-handlowcami pojawiają się w tym zakresie ogromne możliwości. Tomasz Król (Minuano.pl) przedstawił możliwe trendy rozwoju dynamicznych prezentacji w e-sklepie. Zaletą filmów jest stosunkowo niski koszt, możliwość prezentacji przez popularne kanały jak youtube.com oraz samodzielnego wykonania; wadą z kolei czas - kłopotliwie może być dla klientów obejrzenie np. sześciu 10-minutowych prezentacji. Prezentacje oparte o rendering są z kolei kosztowne, wymagają specjalnego oprogramowania, sprzętu i wiedzy, a wśród klientów pojawić się może nieufność wobec praktyk "ulepszania" wyglądu przedmiotów. Prezentacje wykonane na podstawie zdjęć wydają się pewnym kompromisem. Nie są zbyt drogie, wygląd towaru porównywalny jest ze standardem tradycyjnego katalogu, a klient ogląda przedmiot z wielu stron (przewaga nad tradycyjnym katalogiem). Z czasem okaże się, które z form dynamicznych prezentacji produktów zyskają największą popularność i akceptację klientów.

E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek!  - relacja z konferencji

Łukasz Wydrzyński, Medialook

O tym, że wideoprezentacje stają się powoli nowym standardem prezentacji produktów w branży e-commerce opowiadał Łukasz Wydrzyński (Medialook). Brak możliwości obejrzenia i dotknięcia produktu to jedna z najważniejszych przyczyn nie dokonywania zakupów w internecie - wynika z cytowanych przez prelegenta badań. Rozwiązaniem tego problemu mogą być właśnie wideoprezentacje. Na podstawie ciekawych przykładów Łukasz Wydrzyński przekonywał jak efektywnie (bo wirusowo) rozprzestrzeniać się może przekaz promocyjny za pośrednictwem wideoprezentacji, a także ukazywał skalę wzrostu atrakcyjności sklepu stosującego tę formę przedstawiania swego asortymentu.

Uczestnicy konferencji mogli wziąć także udział w konkursie pt. "Praska Jesień" polegającym na udzieleniu odpowiedzi na proste pytania związane z tematyką prezentacji. Lauretami konkursu zostało sześć osób. Nagrodę główną: romantyczny weekend w Pradze dla dwóch osób wylosowała Aleksandra Poźniak (Nordea Bank). Nagrodę w postaci telefonów iphone otrzymali: Dominik Ruciński (ArboMedia) oraz Monika Brzózka (Akademia Morska w Gdyni). Trzy wejściówki na warsztaty "Akademia SEM" organizowane przez Ataxo otrzymali: Agnieszka Rybicka (Nordea Bank), Michał Jacek (QXL Poland) oraz Robert Janeczek (G-Forces). Organizatorem konkursu oraz fundatorem wszystkim nagród była firma Ataxo specjalizująca się w marketingu w wyszukiwarkach.

.

Konferencja "E-commerce Standard 2008" przeszła już do historii. Tomasz Cisek przekonywał wprawdzie, że e-commerce to tylko "sprzedawanie obietnic" - dwa dni inspirujących i ciekawych prezentacji udowadniają, że na pewno nie są to czcze obietnice...

Zapraszamy za rok.