E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek! - relacja z konferencji

Modele biznesowe dla e-commerce, najnowsze oferty liderów rynku

Uczestnicy konferencji mogli zapoznać się z różnymi modelami prowadzenia handlu w sieci, które tym są efektywniejsze im lepiej dobrane do formy i specyfiki prowadzonego biznesu oraz potencjalnych odbiorców. Przedstawiciele Onet.pl po raz pierwszy zaprezentowali założenia startującej niebawem nowej zintegrowanej platformy e-commerce.

Na pytanie - Czy Dawid pobije Goliata tj. czy handel offline konkurować może lub walczyć z online odpowiedzi szukał Tomasz Cisek (Empik.com). Rozwiązanie jest - wg prelegenta - proste: multikanalizacja i wzajemne uzupełnianie się kilku sposobów komunikacji z klientem i jego obsługi. Wielokanałowy klient wydaje więcej - przekonywał Tomasz Cisek argumentując konieczność wykorzystywania interakcji i sprzężeń zwrotnych pomiędzy płaszczyznami offline i online w branży w e-commerce.

Długo oczekiwanym wydarzeniem była konfrontacja dwóch modeli biznesowych prowadzenia biznesu w sieci: płatnej platformy proponowanej przez Allegro oraz bezpłatnej oferty młodszego gracza na rynku e-commerce - firmy o2.pl. Czy dostarczana przez o2.pl platforma Otwarte24.pl wraz z zintegrowaną (również bezpłatną) porównywarką Radar.pl może stanowić poważną alternatywę dla e-handlowca? Michał Brański (o2.pl) zaryzykował postawienie znaku równości w porównywaniu e-commercowej oferty o2.pl z platformami płatnymi, zarówno pod względem supportu, customizacji, rozwoju platformy jak i własności sklepu tj. eksporcie danych. Przyznał również, iż mimo braku opłat, po dwóch miesiącach działalności platforma Otwarte24.pl jest przedsięwzięciem dochodowym. Na drugim biegunie w konferencyjnej konfrontacji stanął niekwestionowany lider polskiego e-commerce Allegro, oferujący usługi płatne. Dlaczego Allegro jest płatne i czy warto płacić? Maciej Oppeln-Bronikowski (Ricardo/Allegro) przyznał, iż odpowiedź jest prosta i że oczywiście płacić warto, bo jest za co. Opłaty za usługi umożliwiają bowiem rozwój funkcjonalny platformy. Brak reklam ułatwia wyeksponowanie oferty sklepu, a finansowanie z opłat pozwala na uruchomianie dodatkowych usług i funkcjonalności. W dyskusjach kuluarowych nie znaleziono zgody komu przyznać zwycięstwo w tej polemice. Wydaje się jednak, w polskiej branży e-commerce jest (przynajmniej na razie) miejsce dla obu modeli platform handlowych: bezpłatnego i płatnego.

O reklamie efektywnościowej e-sklepu w Onet.pl mówili Szymon Zieliński i Wojciech Tomaszewski (Onet.pl). Zaletą nowego rozwiązania jest to, że reklamodawca rozlicza się wg ustalonego modelu płatności "za efekt" (najczęściej jest to opłata za klik + prowizja od sprzedaży), a warunki są ustalane indywidualnie dla każdego sklepu. Ponadto e-sklep redukuje ryzyko inwestycji w reklamę, ma kontrolę nad efektywnością podejmowanych działań, a do dyspozycji - specjalne, nowe formy reklamowe, dostępne tylko w modelu CPA. Po raz pierwszy przedstawiciele Onet.pl zaprezentowali również zmianę filozofii dystrybucji oferty w portalu. Dotychczasowy serwis OnetPasaż przejdzie metamorfozę i zmieni się w agregator serwisów zakupowych "All-Onet" - Galerię Handlową OnetZakupy. Uruchamiana w październiku platforma oferować będzie: wyszukiwarkę ofert (sklepy Online, OnetAukcje, Internet), porównywarkę (ofert, cen, atrybutów, parametrów), możliwość wyrażania opinii i oceny nt. produktów i sklepów, personalizację (moje opinie, produkty), inspiracje (rankingi, eventy, polecane), Sklepy Online na mapie, wersję Lajt, usługę Cenowego Zwiadowcy (aplikacja informująca o najlepszej cenie) oraz w ciągu pół roku 6 serwisów zakupowych.

E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek!  - relacja z konferencji

"Efektywna promocja sklepu w portalu Onet.pl" Szymon Zieliński, Wojciech Tomaszewski

Inwestycję w subskrypcyjny model serwisu dystrybucji muzyki zaryzykował Polkomtel uruchamiając projekt Muzodajnia.pl. O innowacyjności rozwiązania na polskim rynku sprowadzającej się ostatecznie do niskich cen za pojedyncze utwory muzyczne mówił Jacek Klubiński (Polkomtel). Model działania projektu opiera się na współpracy kilku podmiotów: wytwórni muzycznych (wykonawców), organizacji zbiorowego zarządzania prawami (ZAIKS), integratora (zajmującego się sprawami technicznymi i zarządzaniem plikami) oraz operatora, do którego należy sporządzenie komercyjnej oferty, marketing, sprzedaż, billingi i rozliczenia. Przychody pochodzące z - co ważne - subskrypcyjnych opłat od użytkowników dzielone są pomiędzy partnerów.