E-biznes od kuchni: Fotka.pl

Marketing

Po przekroczeniu pewnej liczby użytkowników, serwisy społecznościowe nie muszą się specjalnie martwić o promocję - starzy użytkownicy przyciągają nowych, społeczność "sama" się rozrasta. Fotka zdobyła swoją popularność właśnie w ten sposób. Trzeba jednak podkreślić, że jej twórcy trafili na właściwy moment i zaproponowali polskim internautom coś, czego wcześniej nie było.

Dzisiaj Fotka nie musi wydawać pieniędzy na reklamy i akcje promocyjne. Serwis jest już na tyle znany, a jego społeczność na tyle duża, że marketing można ograniczyć do działań informacyjnych i PR. Poza tym, Fotka stara się dbać o swoją społeczność organizując różne konkursy i imprezy. Fotka Party 2007, czyli zlot użytkowników serwisu, odbędzie się 9 listopada w łódzkim klubie Heaven.

Konkurencja

Konkurencją dla Fotki mogą być wszystkie ogólnotematyczne serwisy, które skupiają wokół siebie aktywną społeczność. Na polskim rynku jest ich sporo, ale tylko nieliczne mogą jej zagrozić. Poniższy wykres prezentuje zasięg wybranych polskich serwisów społecznościowych w drugim kwartale 2006 i 2007 r.

E-biznes od kuchni: Fotka.pl

W 2006 r. Fotka z zasięgiem równym 13,6% miała nad konkurentami sporą przewagę. Rok później jej zasięg wzrósł do 17,3%, ale swój wynik znacznie poprawiła zintegrowana z komunikatorem Gadu-Gadu MojaGeneracja.pl (wzrost z 5,3% do 10,75%). Na trzecim miejscu znalazło się Grono.net z zasięgiem równym 7,3%, a na czwartym Epuls.pl (5,4%). Warto tutaj wspomnieć o serwisie Nasza-Klasa.pl, który pół roku po starcie odwiedzało już 2,8% polskich internautów.

Jak wypada Fotka na tle serwisów społecznościowych wchodzących w skład polskich portali?

E-biznes od kuchni: Fotka.pl

Już w 2006 r. przegoniła serwisy społecznościowe Wirtualnej Polski, a rok później pozostawiła w tyle serwisy Interii. W drugim kwartale 2007 r. znalazła się na trzeciej pozycji w megapanelowej kategorii "Społeczności", w której pierwsze miejsce zajmuje nadal społecznościowa część Onetu (28,3%), a drugie - serwisy Gazety.pl (18,4%). Oba portale posiadają własne serwisy randkowe (Sympatia.pl i Cafe.gazeta.pl).

Porównanie pod względem liczby odsłon wypada dla Fotki jeszcze lepiej.

E-biznes od kuchni: Fotka.pl

W drugim kwartale 2006 r. użytkownicy serwisu wygenerowali niewiele większą liczbę odsłon, co użytkownicy Grona i Epulsu. Rok później liczba ta wzrosła czterokrotnie (z 388 mln do 1,56 mld), dając Fotce aż trzykrotną przewagę nad konkurentami. Co ciekawe, druga pod względem zasięgu Moja Generacja w drugim kwartale 2007 r. odnotowała tylko 18,8 mln odsłon.

E-biznes od kuchni: Fotka.pl

Jak widać, pod względem liczby odsłon Fotka wyprzedza też serwisy społecznościowe należące do portali. Drugie w rankingu serwisy Onetu generują ich prawie dziesięć razy mniej.

Wyniki finansowe

Przychody Fotki można podzielić na trzy różne grupy, co widać na poniższym wykresie:

E-biznes od kuchni: Fotka.pl