E-biznes od kuchni: Filmweb.pl

Czy model punktowy się sprawdził? Najlepiej świadczy o tym liczba punktów na kontach najbardziej zaangażowanych użytkowników Filmwebu, która w przypadku niektórych weryfikatorów przekroczyła już 300 000. Co ważne, dzięki weryfikacji, na strony Filmwebu trafiają tylko materiały dobrej jakości.

Społeczność aktywnych użytkowników to jedno, ale ważni są też użytkownicy, którzy korzystają z informacji publikowanych w Filmwebie. Według badania Gemius Traffic w czerwcu Filmweb odwiedziło 1 mln 777 tys. osób, dokonując 51 mln 809 tys. odsłon.

Filmweb od kuchni

E-biznes od kuchni: Filmweb.pl

Siedziba Filmwebu przy ul. Bukowińskiej 22B w Warszawie

Filmweb prowadzony jest przez spółkę Omnigence Sp. z o.o., która powstała w 2001 r. w wyniku rozwoju agencji 3dart.com. Oprócz Filmwebu, grupę Omnigence tworzą także agencja interaktywna Artegence, technologiczna firma Efigence oraz zajmująca się mobilną rozrywką spółka Mobile Entertainment Europe. Wszystkie spółki wchodzące w skład Omnigence mają wspólną siedzibę przy ul. Bukowińskiej 22B w Warszawie.

E-biznes od kuchni: Filmweb.pl

Redaktor naczelny przy pracy

Filmweb można podzielić na trzy główne działy: redakcję, dział technologiczny oraz dział sprzedaży. Redakcję serwisu tworzy około pięciu zawodowych dziennikarzy. Niedawno Filmweb ogłosił konkurs na nowego redaktora naczelnego. Zgłosiło się ponad 150 chętnych, w tym wielu znanych ludzi z branży filmowej, a ostatecznie stanowisko objął Krzysztof Michałowski.

E-biznes od kuchni: Filmweb.pl

Dział sprzedaży

Pięć osób pracuje w dziale technologicznym, a kolejnych kilka tworzy dział marketingu i sprzedaży. Część usług związanych z technologią, księgowość i usługi administracyjne wykonują pracownicy innych spółek z grupy Omnigence. Jak szacuje Artur Gortych, w tworzenie Filmwebu zaangażowanych jest łącznie około 20 osób.

E-biznes od kuchni: Filmweb.pl

Część usług wykonują pracownicy innych spółek z grupy Omnigence

Tak jak w każdej firmie internetowej, poza ludźmi ważny jest także sprzęt i oprogramowanie. Filmweb posiada w Warszawie własną, administrowaną zdalnie serwerownię, której utrzymanie (w szczególności zakup nowego sprzętu serwerowego i sieciowego) stanowi znaczną część miesięcznych kosztów. Generowany ruch jest znaczny - serwery Filmwebu wysyłają dziennie około 2 mln stron (sama strona główna ma objętość ok. 300 kB). Projekt graficzny, system zarządzania treścią i resztę oprogramowana Filmweb tworzy we współpracy z agencją Artegence.

Jak powiedział nam Artur Gortych, miesięczne koszty funkcjonowania Filmwebu to kwota rzędu 150 tys. zł.

Na czym Filmweb zarabia?

Poniższy wykres ilustruje strukturę przychodów Filmwebu:

E-biznes od kuchni: Filmweb.pl

Jak można zauważyć, 90% przychodów serwisu stanowią reklamy. Kto się reklamuje w Filmwebie? 80% reklamodawców to branża filmowa, a więc dystrybutorzy filmów oraz płyt DVD. Te reklamy kupowane są bezpośrednio w dziale sprzedaży Filmwebu, a pozostałe 20% stanowią reklamy z sieci IDMnet. Proporcja ta może w najbliższym czasie ulec zmianie, ponieważ Filmweb zainteresowany jest pozyskiwaniem większej ilości reklam, a jak ocenia Artur, na dłuższą metę sieć reklamowa nie będzie w stanie zaspokoić tych oczekiwań.

10% przychodów serwisu generuje inna działalność, do której można zaliczyć sprzedaż treści oraz współpracę ze sklepami internetowymi - Filmweb otrzymuje prowizję od każdego przekierowanego klienta. Ponadto serwis wysyła do swoich użytkowników cotygodniowy newsletter, w którym umieszcza treści sponsorowane.

Z początku niewielkie przychody Filmwebu zaczęły dynamicznie rosnąć od 2003 r. W 2006 r. uległy podwojeniu w stosunku do roku poprzedniego, a w 2007 r. wzrost ma wynieść 40%. Roczne przychody Filmwebu to blisko 3 mln zł.