Dzień dobry, Polsko

We wszystkich stacjach, wzorowanych niewątpliwie na wielkich amerykańskich konglomeratach kanałów tematycznych, nie ma prezenterów, a utwory powtarzane są w pętli. Inna grupa entuzjastów i - jak sami się określają - amatorów Internetu i radia w 1998 r. uruchomiła RadioNet, które mieni się pierwszym polskim radiem internetowym. "Jesteśmy pierwszą i jedyną stacją stricte radiową, reszta to szafy grające" - mówi Romuald Stankiewicz, redaktor naczelny. "Na początku nie były potrzebne duże pieniądze, każdy może nadawać z domu" - wspomina. Obecnie za utrzymanie serwera w zamian za reklamę na stronie radia płaci sponsor stacji.

Radio przeznaczone jest dla osób w wieku od 15 do 45 lat, reklamuje się również jako "radio dla ludzi". Najmłodszą stacją internetową jest Polska Muzyka, założona w grudniu 2000 r. przez Towarzystwo Wspierania Inicjatyw Gospodarczych. Oferuje bogaty repertuar polskich utworów, podzielony na serwisy tematyczne. Może jej słuchać jednocześnie 5-10 osób. Korzystnie wyróżnia się na rynku głównie tym, że od początku działa zgodnie z prawem, ma podpisaną umowę z ZAIKS-em i innymi polskimi organizacjami chroniącymi prawa autorskie.

Utrzymanie radia internetowego kosztuje, nawet jeśli - tak jak RadioNet - nie płaci się tantiem właścicielom praw autorskich. Na stronie RadioNet umieszczono cennik reklam - od 5 do 30 zł za 35 sekund. Najdroższą porą jest niedzielna noc, według ramówki - muzyka non stop. "Zyski z reklam są niewielkie, wystarczają zaledwie na naszą promocję w Internecie.

Na razie zajmujemy się robieniem dobrego radia" - mówi Romuald Stankiewicz. Polska Muzyka umieszcza jedynie reklamy banerowe na swoich stronach WWW. "Oprócz radia tworzymy na stronach serwis internetowy informujący o polskiej muzyce. Mamy zamiar w najbliższym czasie rozbudowywać go" - twierdzi Grzegorz Bałysz z Towarzystwa Wspierania Inicjatyw Gospodarczych.

Mimo niewielkich przychodów z reklam, łączy internetowych o niskiej przepustowości w Polsce i niewielkiej liczby słuchaczy, internetowi radiowcy z optymizmem patrzą w przyszłość. "Popularność radia internetowego będzie w Polsce rosła wraz z poprawą szybkości łączy" - mówi Grzegorz Bałysz. Również RadioNet ma ambitne plany i ogromne nadzieje: "Uważam, że przyszłość radia internetowego

w Polsce rysuje się w różowych barwach.

Sądzę, że inwestorzy będą takimi stacjami się interesować i radio online rozwinie się podobnie jak w USA" - ocenia Michał Marcinik z RadioNetu. "Wciąż poszukujemy inwestorów, prowadzimy rozmowy z portalami, choć nie zamierzamy działać na zasadach radia interaktywnego" - dodaje.

W USA portale kupują internetowe stacje radiowe lub tworzą własne.

Na polskim rynku aktywna w eterze jest Wirtualna Polska, która we wrześniu 2000 r. uruchomiła stację informacyjną. Uaktualniane co dwie godziny serwisy wiadomości trwają 3-4 minut i są poprzedzane reklamami (na razie tylko portalu). "Przyszłość radia WP nie jest jeszcze sprecyzowana, stacja będzie się rozwijać, ale portal nie chce na razie przeznaczać na to zbyt dużych środków" - mówi Jacek Śniadecki.