Deloitte: Prognozy dla branży medialnej, telekomunikacyjnej i technologicznej na 2009 r.

Wzrost przychodów telewizji, spadek zainteresowania urządzeniami smart phone oraz dynamiczny rozwój rynku notebooków - to wybrane prognozy dotyczące kluczowych trendów w branży medialnej, telekomunikacyjnej i technologicznej w roku 2009 opisane w trzech raportach opracowanych przez firmę doradczą Deloitte pt. "TMT Predictions 2009".

Doroczne raporty "TMT Predictions 2009" opracowane przez Dział Technologii, Mediów i Telekomunikacji firmy doradczej Deloitte zawierają opis dziesięciu najważniejszych trendów w branżach: medialnej, telekomunikacyjnej i technologicznej w roku 2009 r.

Raporty powstały na podstawie informacji pochodzących od 6000 ekspertów specjalizujących się w zagadnieniach TMT oraz danych uzyskanych od klientów Deloitte z całego świata.

Zdaniem analityków w roku 2009 rynek branży medialnej, telekomunikacyjnej i technologicznej czekają interesujące zmiany. Są one spowodowane zarówno spowolnieniem gospodarczym, jaki i dojrzewaniem pewnych trendów, które po raz pierwszy odnotowano przed rokiem.

Media. Prognozy dotyczące mediów przewidują m.in. wzrost przychodów telewizji. Już w drugiej połowie 2008 roku średnia oglądalność tego medium wzrosła, co tłumaczone jest przez analityków Deloitte faktem, że w czasach trudności finansowych konsumenci coraz więcej czasu spędzają w domach. Przewidywany jest dodatkowy wzrost oglądalności szklanego ekranu (na jednego widza nawet do 30 minut tygoodniowo) wynikający z przejścia wielu krajów na telewizję cyfrową.

Być może zatem nadchodzi dobry moment, by telewizja nieco zdystansowała się od innych mediów dzięki inwestycjom w treści, alianse i nowoczesną infrastrukturę prowadzonym przez najsilniejszych uczestników rynku - brzmią wnioski z raportu.

Wśród innych prognoz dotyczących sektora mediów warto wymienić rozwój reklamy mobilnej (zauważalny już podczas prezydenckiej kampanii w Stanach Zjednoczonych) oraz początek ery radia WIFI (przewidywany 20% wzrost liczby słuchaczy radia internetowego).

Analitycy Deloitte zwrócili także uwagę na spadek wartości reklamy w serwisach społecznościowych wynikający z panującego kryzysu finansowego oraz z problemów znalezienia odpowiedniego modelu na monetyzację potencjału tego typu portali. Prawdopodobnie wzrosną również koszty przechowywania w sieci materiałów tworzonych przez użytkowników. Nastaną też trudne czasy dla mediów drukowanych.