Czy Opcom wytłumaczy się z nieuczciwych praktyk przed IAB?

Następnie przytaczane są m. in. fragmenty korespondencji wymienianiej pomiędzy SARE a Opcom Grupa Eskadra, w których pewne kwestie były już wcześniej wyjaśniane, orzeczenia sądowe dotyczące zasady działania reklamy porównawczej do której zastrzeżenia ma firma Sare, a także opinie prawników.

Podobieństwo graficzne logo Freshmail i Sare tłumaczone jest w odpowiedzi Opcom następująco: Kreację wymierzoną w monopolistę na rynku e-mail marketingu przygotowaliśmy z premedytacją. Mamy świadomość jakości produktu jakim jest FreshMail, dlatego nie baliśmy się konfrontacji z nimi. Spodziewaliśmy się różnych reakcji - mieliśmy nadzieję na ciekawą wojnę na pomysły kreatywne - wszak działamy w branży reklamowej. Troszkę zaskoczyło nas to jak szybko dostaliśmy pismo z kancelarii Sare, ale to również braliśmy pod uwagę.

Zarzuty nakłaniania klientów konkurencyjnych wobec Opcom, firm do rezygnacji ze świadczonych im obecnie usług z zakresu e-mail marketingu odpierany jest argumentami zawartymi w opinii prawnej, gdzie zarzuty SARE wobec produktu Freshmail są nazywane: niezrozumiałymi, bezpodstawnymi i nie w pełni uzasadnionymi.

Przemysław Fuksa, Dyrektor Zarządzający Opcom

Opcom wymienił w poprzednim miesiącu ze spółką SARE noty prawników we wspólnym, jak się wtedy wydawało, celu polubownego zakończenia sporu wywołanego jednym banerem obecnym jeden dzień na jednym blogu. W tym kontekście ostatnia informacja prasowa dotycząca FreshMaila skierowana przez spółkę SARE do mediów branżowych (przyp. red. <i>Opcom pod lupą IAB<i>) była dla nas dużym zaskoczeniem.

Sam ton tekstu rozesłanego przez SARE nie był niczym nowym i traktujemy go z dużym dystansem, a wręcz z przymrużeniem oka. Rozumiemy, że nowe narzędzie do e-mail marketingu, które nie pobiera opłat abonamentowych, może wywołać naprawdę niezdrowe emocje wśród starszych graczy tego rynku.

Zapoznaliśmy się z zarzutami stawianymi nam przez naszą konkurencję w piśmie kierowanym do Zarządu IAB. Znajduje się w nim wiele pomówień, informacji nieprawdziwych oraz zdań wyrwanych z kontekstu. Aby mieć pełny obraz sytuacji warto naszą odpowiedź na stawiane zarzuty.

Osobną kwestią jest sam tytuł i rozwinięcie newsa prasowego, które spółka Sare przesłała do mediów:

<i>Opcom pod lupą IAB</i>

<i>Do IAB Polska trafił wniosek o przyjrzenie się nieetycznym i niezgodnym z prawem działaniom agencji interaktywnej Opcom Grupa Eskadra</i>

Tu posunięto się już o krok za daleko. Wrażliwym na kwestie etyczne kolegom z OS3 i SARE chciałbym zwrócić uwagę, że rozwinięcie newsa nosi znamiona pomówienia - stwierdzenia "nieetyczny" i "niezgodny z prawem" są tylko i wyłącznie interpretacją twórców tej informacji prasowej.

Bliższe prawdy byłyby następujące słowa:

<i>SARE reaguje na działania FreshMail</i>

<i>Do IAB Polska trafił wniosek o przyjrzenie się nieetycznym i niezgodnym z prawem (zdaniem SARE i OS3) działaniom agencji interaktywnej Opcom Grupa Eskadra.</i>

My rękawicę oczywiście podejmujemy. Nie zamierzamy jednak straszyć nikogo sądem - pomimo faktu, że sposób sformułowania tego newsa uważamy za sprzeczny z prawem.