Cyfrowa prasa: chwilowa moda czy przyszłość?

Polska rzeczywistość

W postaci cyfrowej na platformie Pressdisplay.com dostępna jest "Gazeta Wyborcza", a właściwie jej grzbiet główny. Jak tłumaczy Maciej Wicha, "Gazeta Wyborcza" jest jedynym polskim dziennikiem dostępnym w tym serwisie. Znalazła się tam na mocy umowy zawartej w 2000 roku, która umożliwiała pobranie pisma w hotelowych "bankomatach" prasowych. PressDisplay to internetowy kiosk, który oferuje znaczna ilość tytułów. Ich liczba będzie wzrastać wraz ze zmianą nastawienia wydawców i oczekiwań czytelników. Jak szybko - tego chyba nikt nie wie. Skala zjawiska, jak na razie jest wciąż mała.

Konkurencyjnym kioskiem jest NewsStand, za pośrednictwem którego wydawnictwo IDG od blisko roku oferuje elektroniczną edycję tygodnika "Computerworld". Poza tym Wydawca "Świata Nauki" oferuje w postaci elektronicznej wydania specjalne w postaci dokumentów w formacie Adobe Acrobat (PDF). Sześćdziesięciodniowy dostęp do wydania specjalnego z tego roku kosztuje 7,20 zł, a z poprzedniego roku 6,20 zł.

"Gazeta Prawna" oferuje w prenumeracie dostęp do pełnej zawartości witryny GazetaPrawna.pl, papierowych wydań bieżących - grzbietu głównego oraz wszystkich dodatków: "Księgowość i Płace", "Firma i Klient", "Urząd i Obywatel", "Praca i Podatki", "Prawo i Życie", specjalnych opracowań, pełnego wydania biuletynu "Gazety Prawnej", który zawiera odnośniki do wszystkich artykułów bieżącego wydania i dodatków oraz numerów archiwalnych "Gazety Prawnej". "Gazeta Prawna" jest dostępna w formacie PDF, który wiernie odwzorowuje jej szatę graficzną. Pozbawiona jest natomiast reklam. Po otrzymaniu hasła gazetę można przeglądać z poziomu witryny gazety, lub otrzymywać kolejne numery na adres poczty elektronicznej. Cena kwartalnej prenumeraty wynosi 68,44 zł (83,50 zł brutto), rocznej 273,77 zł (334,00 zł brutto). Prenumeratorom wydania papierowego i studentom przysługują zniżki.

Elektroniczne wydanie "Gazety Prawnej" pojawiło się 4 listopada 2002 roku. "Wzbudziło ogromne zainteresowanie. W ciągu dwóch miesięcy mieliśmy 2 tysiące zgłoszeń. To był dla nas sygnał, że nasi czytelnicy oczekiwali takiej oferty" - wyjaśnia Jerzy Szyfter, redaktor naczelny gazety. Początkowa cena elektronicznej "Gazety Prawnej" była bardzo atrakcyjna (około 100 zł) i przyciągnęła wielu prenumeratorów. Z czasem dysproporcja między ceną e-wydania i tradycyjnej edycji malała. Obecnie elektroniczna "Gazeta Prawna" ma około 4,5 tys. płatnych prenumeratorów.

"Murator" uzależnia wprowadzenie elektronicznych wydań od decyzji ZDKP. "Krok trzeba zrobić" - deklaruje Renata Krzewska, dyrektor strategiczny "Muratora". W tej chwili prenumeratorzy miesięcznika, decydując się na dopłatę w wysokości około 50 zł do rocznej prenumeraty podstawowej, uzyskują dostęp do archiwum z artykułami od roku 2001. Osób korzystających z tej opcji jest obecnie kilka tysięcy.

Płatny dostęp do swoich zasobów, oferują poza tym takie tytuły, jak "Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza", "Puls Biznesu" czy media wydawnictwa IDG. Treści są dostępne na zwykłych stronach WWW, na zasadzie Pay-Per-View.