Cybersquatting - walka o domeny

Czas na reformy

Wraz z przygotowywaniem się ICANN do otwarcia (w pierwszym kwartale 2010 r.) nowych domen najwyższego poziomu - poza istniejącymi już .com, .biz itp. - coraz częściej pojawiają się opinie, że problem cybersquattingu może wymknąć się spod kontroli. Właściciele marek domagają się więc gruntownych reform w tym obszarze.

Dziesięć lat temu większość cybersquattersów przekierowywała użytkowników do witryn pornograficznych lub starała się odsprzedać nazwy domen, zawierające nazwy marek, ich właścicielom. Jednak dzisiaj zaparkowane domeny, wykorzystywane do reklam pay-per-click, stają się coraz bardziej palącym problemem.

Domainerzy budują oferty składające się z tysięcy nazw domen i uzyskują profity z odsprzedaży nazw lub sprzedaży reklam na tych witrynach. Mogą osiągać zyski poprzez powiązanie z reklamami pay-per-click lub inną treścią.

Zaparkowane domeny, wykorzystujące nazwy znanych marek i wspierane przez reklamy, mogą narażać na szwank te marki poprzez odciąganie ruchu z witryn właściciela marki lub, co gorsza, kierując potencjalnych klientów do witryn konkurencji.

Na koniec, warto zauważyć, że hurtowa rejestracja nazw domen, która nie jest skierowana przeciwko konkretnym właścicielom znaków handlowych, to nie cybersquatting. Również niewłaściwe jest określanie mianem "cybersquattera" każdego, kto chce sprzedać posiadaną domenę.

Słownik praktyk związanych z rejestracją domen:

· Cybersquatting - praktyka nadużywania marek towarowych w internetowym systemie nazw domen (DNS - Domain Name System).

· Typosquatting - praktyka rejestracji nazw domen, które wykorzystują w nazwach marek pospolite błędy pisowni lub typograficzne. Jest często stosowana przez oszustów, którzy w ten sposób podszywają się pod znane banki czy sklepy internetowe.

· Parkowanie domen - praktyka rejestracji nazw domen w celu potencjalnego wykorzystania ich w przyszłości. Domeny zaparkowane mogą być powiązane z reklamami typu pay-per-click.

· Domaining - praktyka kupowania, sprzedawania, parkowania i kolekcjonowania domen internetowych.

· Domainer - osoba lub biznes zajmująca się domainingiem.

· Domain tasting - praktyka próbnej rejestracji nazwy domeny i następnie wykorzystywanie okresu próbnego, zapewnianego przez rejestratora, do monitorowania wolumenu ruchu i określenia, czy zdecydować się na wykupienie tej domeny wg analizy kosztowej.

· Domain kiting - proces polegający na tym, że domeny są rejestrowane i następnie porzucane w ramach pięciodniowego okresu próbnego, po czym ponownie są rejestrowane na obowiązujący okres próbny. Taka praktyka pozwala rejestrującemu uzyskać korzyści z posiadania domeny, za którą w praktyce nie płaci.