Cyber Monday przekształca się w Cyber Week?

Przypadający zaraz po Święcie Dziękczynienia "cyfrowy poniedziałek" okazał się w tym roku rekordowym pod względem sprzedaży. Wielu sprzedawców postanowiło przedłużyć jego efekt.

Cyber Monday został stworzony pięć lat temu. Na pomysł wprowadzenia dnia, w którym sklepy oferowały by duże obniżki, wpadła National Retail Federation. Organizacja odnotowywała bowiem istotny wzrost obrotów handlowych online zawsze pierwszego dnia po powrocie konsumentów do pracy po Święcie Dziękczynienia.

Jak zauważyli organizatorzy jeszcze w 2005 r., "miliony zazwyczaj produktywnych Amerykanów, świeżo po Święcie Dziękczynienia i "zakupach przez szybę" wracało w poniedziałek do pracy i korzystając z szybkiego łącza kupowało potrzebne produkty" (za New York Times). Zwłaszcza, że nie w każdym domostwie było jeszcze stałe łącze.

Oczywiście głównym założeniem inicjatywy był szybszy rozwój e-commerce.

Cyber Monday przekształca się w Cyber Week?

Obecnie domowy dostęp do szybkiego łącza nie jest niczym nadzwyczajnym i konsumenci coraz częściej dokonują zakupów ze swoich mieszkań. Procent kupujących w pracy spadł w tym roku o 1 punkt procentowy do ok. 12%.

Głównym założeniem inicjatywy jest oferowanie klientom oferty produktów z obniżonymi cenami (często także bez kosztów dostawy) ograniczonej do jednego dnia.

Jak szacuje firma BIGresearch, w tym roku w zakupach udział wziąć mogło ok. 106.9 milionów Amerykanów.

Przyniosło to sprzedawcom wyjątkowo duży wzrost obrotów. Sprzedaż 29 listopada wzrosła o 16 proc., w porównaniu z rokiem ubiegłym, i wyniosła 1 mld dol - wnika z szacunków comScore.

Firma ShopperTrak twierdzi tymczasem, że przychody

"normalnego" handlu nie wzrosły podczas weekendu po Święcie Dziękczynienia. Ilość ludzi odwiedzających sklepy wzrosła jednak o 2,8 proc.

Aby jak najlepiej wykorzystać gorączkę zakupów wywołaną w "cyfrowy poniedziałek", wielu amerykańskich sprzedawców decyduje się przedłużać promocję.

Trend rozpoczął Wal-mart, który jeszcze w ubiegłym tygodniu ogłosił, że obniża ceny na okres "Cyber Week". Podobnie postąpił Target. Z kolei Toys 'R Us przedłużył promocję do wtorku do godziny 13:00, a Sears i Kmart do czwartku.