Co wiesz o polskich serwisach społecznościowych?

Jak pokazują najnowsze wyniki badania Megapanel PBI/Gemius, w lipcu niekwestionowanym liderem wśród serwisów społecznościowych pozostawała Nasza-Klasa (prawie 8 mln real users). Ciągłym wzrostem od około trzech miesięcy może również poszczycić się Grono.net (średnio o kilka tysięcy użytkowników w miesiącu). Od maja natomiast stopniowo spada oglądalność Fotka.pl. W lipcu serwis odwiedziło 2,5 mln użytkowników (real users), co w odniesieniu do maja daje spadek o 1,44 punktu procentowego.

Polskie badanie objęło tylko wybrane serwisy społecznościowe. W jego części jakościowej nie wzięto pod uwagę użytkowników serwisów społecznościowych należących do Onetu i Gadu-Gadu, które według lipcowego rankingu serwisów tematycznych Megapanel Gemius/PBI zajęły odpowiednio trzecie i czwarte miejsce w kategorii społeczności. Onet przyciągnął 3,3 mln real users, a Moja Generacja (Gadu-Gadu) 2,6 mln ru. Dla porównania, Fotka.pl zajęła we wspomnianym rankingu 5. miejsce, a Grono.net odległe 13.

Reklama w SN

W badaniu prześledzono również reklamy, które emitowane są w serwisach społecznościowych. Wyniki pokazują, że reklamy irytują użytkowników (zwłaszcza tych najmłodszych), a przekaz jest słabo zapamiętywany i nie trafia do świadomości. Dodatkową niechęć powoduje brak jakiegokolwiek związku reklam z celami wykorzystywania serwisu.

Autorzy raportu wskazują, że przeprowadzanie akcji promocyjnych na tego typu serwisach to dla reklamodawcy to jeden ze skutecznejszych sposobów na promocję marki. Wszelkiego rodzaju konkursy mają szansę spotkać się z odzewem młodych osób o ile bedą dopasowane charakterem do zainteresowań odbiorców i bedą wygranym oferować wartościowe nagrody.

Jak to się robi w USA

Inspiracją dla polskiej edycji "Never Ending Friending", było badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych 2007 roku przez sieć Isobar oraz dom mediowy Carat. Badanie "Never Ending Friending", dotyczyło przede wszystkim użytkowników serwisu społecznościowego MySpace.

Co wiesz o polskich serwisach społecznościowych?
Amerykańskie badanie wykazało, że serwisy społecznościowe to w rzeczywistości najbardziej atrakcyjne medium w życiu internautów. Większość ankietowanych (aż 17 proc.) na pytanie: "Jeśli miałbyś wolne 15 min., którą z poniższych rzeczy byś zrobił?", odpowiedziało, że woli przeglądanie serwisów społecznościowych. Dodajmy, że ankietowani do wyboru mieli takie możliwości, jak oglądanie telewizji, rozmowę przez telefon komórkowy, przeglądanie internetu czy gry wideo. Jak podają ankietowani (wiek 14-40 lat), czas poświęcany przez nich na gry wideo zmniejszył się o około 20 proc. odkąd dołączyli do sieci społecznościowych.

70 proc. respondentów twierdzi, że nigdy nie nudzi się na serwisach społecznościowych, a 45 proc. powierdza, że ich życie jest dzięki tym serwisom bardziej ekscytujące, 40 proc. odkryło dzięki serwisowi marki i produkty które potem bardzo polubiło.

Metodologia badania Never Ending Frending Polska:

Część ilościowa: 5105 kwestionariuszy od użytkowników internetu w wieku co najmniej 15 lat.

Część jakościowa: po 2 grupy z użytkownikami nasza-klasa.pl, grono.net, fotka.pl; 1 grupa z użytkownikami gazeta.bebo.pl

Ptrz też:

Niezarobione miliony