Co osiągnął Netsprint w 5 lat?

Od momentu powstania polska wyszukiwarka obsłużyła łącznie 1 mld 350 mln zapytań. Najlepszy był dla Netsprinta ubiegły rok, w którym przychody spółki wyniosły 1 mln 700 tys. zł, a zyski brutto 165 tys. zł. W 2003 roku spółka odnotowała przychód w wysokości 1 mln zł.

Z NetSprint korzysta około 19% polskich internautów, często nie zdając sobie z tego sprawy, gdyż okienko tej wyszukiwarki można znaleźć na wielu witrynach - m.in. Wirtualnej Polski, portalu o2.pl czy serwisach wydawnictwa IDG. Na stronę własną wyszukiwarki www.netsprint.pl wchodzi jedynie 0,6 procenta internautów poszukujących informacji w sieci.

Wirtualna Polska ma na swojej stronie zmodyfikowany mechanizm wyszukiwania NetSprinta. Pozostałe witryny otrzymują takie same wyniki wyszukiwania, jakie pojawiają się na stronie własnej NetSprinta, lecz ich wygląd jest dostosowany do ich strony. Wyszukiwarka ta jest obecna na około 120 witrynach i ponad 100 serwisach regionalnych, które mogą umieścić to narzędzie bez żadnych opłat od października br. Indeksuje około 22,5 mln stron i ich liczba stale rośnie.

NetSprint został uznany za siódmą najdynamiczniej rozwijającą się młodą firmą branży IT w Europie Środkowej. W badanym przez firmę doradczą Deloitte okresie 2001 - 2003 przychody firmy wzrosły o 270%. W ciągu jednego półrocza firma zanotowała gwałtowny skok liczby użytkowników - z poziomu 2,4% w czwartym kwartale 2002 do poziomu 27,5% w drugim kwartale 2003. Od kilku miesięcy trzyma równy poziom - około 19% polskich internautów korzysta z tej wyszukiwarki. Specjalista ds. marketingu i PR, Robert Sadowski tłumaczy, skąd wziął się skok liczby użytkowników w drugim kwartale 2003 roku "Wtedy zaczęliśmy współpracować z Wirtualną Polską. Sądzę, że decydująca dla WP była wysoka jakość naszego mechanizmu wyszukującego oraz relatywnie atrakcyjna cena. Kluczowa była też prawdopodobnie możliwość systematycznego rozwoju oprogramowania uwzględniająca potrzeby polskich internautów."

O tym, że NetSprint ma się nieźle może też świadczyć fakt obecności tej wyszukiwarki na Litwie i plany wejścia na kolejne rynki zagraniczne. Poza tym firma planuje promować swoja stronę. "nie będzie to zmasowana kampania", zastrzega Robert Sadowski - "Chcemy jednak zwiększyć znajomość naszej wyszukiwarki" - dodaje.

Odpowiadając na rosnące zainteresowanie reklamami związanymi z wyszukiwaniem od ubiegłego roku spółka oferuje lokalne linki sponsorowane, adresowane przede wszystkim do małych i średnich lokalnych przedsiębiorstw.

W ubiegłym roku Netsprint wprowadził też możliwość przeszukiwania zasobów grafiki, bazy encyklopedii PWN i słownika języka angielskiego Ling.pl. Udostępniła też Netsprint Toolbar, który m.in. umożliwia blokadę pop-upów.

W tym roku spółka wprowadziła wyszukiwarkę NetSprint Intranet - stworzoną na potrzeby firm i instytucji, które chcą usprawnić komunikację wewnętrzną i potrzebują precyzyjnego narzędzia do przeszukiwania swoich zasobów. Według Artura Banacha, prezesa NetSprint, ta usługa będzie jednym z motorów wzrostu w tym roku.

Wywiad z prezesem NetSprint - Arturem Banachem