Chiński rynek wyszukiwarek coraz ciaśniejszy

Największe firmy z Państwa Środka inwestują w rozwój wyszukiwarek internetowych.

Telekom z potencjałem

China Mobile i agencja informacyjna Xinhua News Agency stworzą wspólnie wyszukiwarkę (pierwsza z firm, to największy w Chinach i na świecie operator komórkowy, a druga to agencja kontrolowana przez państwo).

Nie jest jasne, czy wspólna inicjatywa firm ma na celu stworzenie wyszukiwarki przeszukującej internet stacjonarny czy może mobilny. "Projekt może równie dobrze służyć do przeprowadzania wyszukiwań treści należących do Xinhua" - ocenia Liu Ning, główny analityk BDA. - "Nie sądzę, by mieli wystarczające zasoby by stawić czoła głównym graczom jak Baidu i Google."

Chiński rynek wyszukiwarek zdominowany jest przez chińską firmę Baidu, do której należy 70 proc. udziałów - wynika z danych Analysys International. Google plasuje się na drugiej pozycji, posiadając udział w 24.2 proc. rynku.

Nawet jeżeli projekt China Mobile ma małe szanse by zagrozić pozycji Baidu czy Google (przynajmniej nie na gruncie mobile), to inne inicjatywa jest bliższa temu celowi.

Alibaba inwestuje w Sogou.com

Na podwyższenie konkurencyjności na rynku może wpłynąć ostatnie działanie Alibaba Group. Chiński gigant e-commerce zdecydował się kupić udziały w wyszukiwarce Sogou, należącej do jednego z największych w Państwie środka portali - Sohu.com.

W ręce Grupy Alibaba i funduszu kierowanego przez prezesa firmy, Jacka MA, trafi 16 proc. udziałów w wyszukiwarce Sogou.com.

Chiński rynek wyszukiwarek coraz ciaśniejszy

Według danych Analysys International, wyszukiwarka Sohu kontroluje tylko 0,8 proc. w chińskim rynku wyszukiwarek i daleko jej do potentatów jak Baidu i Google.

"Mimo niewielkiego udziału w rynku, umowa może pomóc wyszukiwarce w walce z większymi rywalami" - ocenia Li Zhi, analityk Analysys International. Zwłaszcza, że silnie umocowana w rynku e-commerce Grupa Alibaba posiada zasoby, by wyszukiwarkę rozwijać i kierować na nią ruch.

Z drugiej strony wyszukiwarka może także pomóc promować serwisy Alibaby oraz pomóc konkurować z Baidu.com. bowiem największa w chinach wyszukiwarką działa już na rynku e-commerce i zapowiada, że w planach ma osiągnięcie pozycji lidera na rynku chińskim.