Centralne Biuro Śledcze zaniepokojone oszustwami na eBay.pl

Przemysław Pluta, wciąż jedyny człowiek polskiego oddziału eBay, spotkał się wczoraj z podinspektorem Centralnego Biura Śledczego. Tematem były przestępstwa bezkarnie dokonywane na tej platformie. Jak dotąd eBay nie uczynił nic, aby zapewnić internautom bezpieczeństwo zawieranych transakcji. Samo spotkanie bynajmniej nie odbyło się z inicjatywy serwisu aukcyjnego. CBŚ, które codziennie dostaje kilka zgłoszeń od oszukanych użytkowników, zrobiło pierwszy krok.

Jedna z największych witryn aukcyjnych wchodząc do Polski nie zwróciła uwagi na to, jaki tu jest rynek, jakie jest Allegro i jakie tam są problemy. Ku naszemu zdumieniu, to z naszej strony wyszła inicjatywa spotkania i ustalenia warunków współpracy - powiedział podinspektor Jan Hajdukiewicz z Komendy Głównej Policji.

W Polsce internetowi przestępcy od lat mieli możliwości doskonalenia technik oszustw i brak przygotowania eBay.pl do polskich realiów źle świadczy o nowym graczu. Zakładali, że w Polsce będą mieli do czynienia z dziećmi - podsumował podejście szefostwa eBay Jan Hajdukiewicz.

Przyznał, że do Komendy Główne dociera dużo zgłoszeń o przypadkach oszustw dokonywanych przez osoby logujące się na eBay'u. Musimy podjąć wspólne działania w celu szybkiego ustalania tych osób, stąd spotkanie - wyjaśnił nasz rozmówca.

Według oceny CBŚ, Allegro sprawnie współpracuje z organami ścigania.

Komentarz Przemysława Pluty, dyrektora ds. marketingu eBay.pl

Bezpieczeństwo transakcji na eBay.pl jest kwestią o fundamentalnym znaczeniu. eBay przykłada do niego ogromną wagę choć w kontaktach handlowych pomiędzy użytkownikami nie występuje jako strona.

Choć zdecydowana większość handlujących jest uczciwa, nie da się zaprzeczyć, że handel w Internecie - podobnie, jak handel "twarzą w twarz" - jest związany z pewnym ryzykiem, którego nie da się całkowicie wyeliminować. Dlatego na całym świecie, także w Polsce, eBay wdraża mechanizmy, które umożliwiają podnoszenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników. Na przykład jednym z zadań wciąż rozbudowywanego Działu Obsługi Klienta jest ciągłe monitorowanie ofert w celu wykrywania i eliminowania nieuczciwości. Blisko współpracujemy także ze społecznością użytkowników, oraz z innymi zainteresowanymi - np. z firmami, które obawiają się naruszania swoich praw intelektualnych. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, współpracujemy również z wymiarem sprawiedliwości i organami ścigania, którym udzielamy wszelkich niezbędnych informacji pomocnych do szybkiego złapania oszustów - oczywiście w ramach prawa o ochronie danych osobowych.

Z polskim wymiarem sprawiedliwości utrzymujemy kontakty na różnych szczeblach już od kilku miesięcy, mieliśmy też okazję gościć funkcjonariuszy Centralnego Biura Śledczego w berlińskiej filii eBay'a. Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowej współpracy i liczymy na dalszy udział odpowiednich służb w zapewnieniu bezpieczeństwa nie tylko polskim użytkownikom eBay'a, ale polskim użytkownikom Internetu w ogóle.

Aktualizacja: 01 czerwca 2005 22:50

W ramce umieściliśmy komentarz Przemysława Pluty, dyrektora ds. marketingu eBay.pl.