CR Media: Stało się, mamy spadek wydatków na internetową reklamę graficzną

Po raz pierwszy w historii polskiego rynku spadły wydatki na reklamę internetową zarówno w drugim kwartale 2009 roku, jak i w całym pierwszym półroczu - szacuje CR Media Consulting, spółka zależna Internet Group. Estymacje dotyczą wydatków na reklamę typu display, z pominięciem rynku wyszukiwarek, ogłoszeń, e-mailingu i innych form reklamy internetowej.

CR Media Consulting, spółka zależna Internet Group w najnowszej edycji Ad.media Raportu szacuje, że przychody reklamowe mediów w ujęciu netto spadły w drugim kwartale 2009 r. o 20,9 % r/r, a w całym pierwszym półroczu spadek wyniósł 16,6%. Wg prognoz czwarty kwartał przynieść ma istotne ograniczenie tendencji spadkowej, ale wzrostów wartości rynku należy się spodziewać nie wcześniej niż w ostatnim kwartale przyszłego roku.

Wg autorów raportu po raz pierwszy w historii polskiego rynku spadły wydatki na reklamę internetową typu dispaly zarówno w drugim kwartale 2009 roku, jak i w całym pierwszym półroczu. Przychody witryn z emisji reklamy graficznej zmniejszyły się - podaje Ad.media Raport - w drugim kwartale o 6,9% i pomimo wzrostu zanotowanego w pierwszym kwartale, w całym półroczu przychody te spadły o 2,1%. CR Media Consulting estymacje dotyczące wartości rynku reklamy graficznej opracowuje na podstawie monitoringu rynku.

Poprzednie szacunki CR Media Consulting na rok 2009 zapowiadały spowolnienie wzrostu przychodów z reklamy internetowej, miał być on jednak dodatni i wynieść 16%.

Inne media odnotowały w pierwszym półroczu 2009 r. zdecydowanie większe straty niż internet. Najbardziej ucierpiała prasa, której przychody spadły w drugim kwartale 2009 roku o 27,2% oraz dzienniki, których przychody spadły o niemal 1/3 względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Ogółem w pierwszym półroczu przychody reklamowe prasy spadły o 23,7%.

Telewizja i radio w drugim kwartale zanotowały ponad dwukrotnie wyższe spadki przychodów niż w pierwszym kwartale. Przychody stacji telewizyjnych spadły w drugim kwartale 2009 roku wobec roku poprzedniego o 19,2%, a radiowych o 22,4%. W całym półroczu spadki wyniosły odpowiednio 14,5% i 15,9%.

Źródło: PAP

Czytaj także:

Ad.media Raport: Tempo wzrostu przychodów reklamowych internetu spadnie do 16%

CR Media: jedynie reklama internetowa z wzrostem w I kwartale 2009 r.

IAB i PwC: reklama w sieci warta 1,174 mld zł

Aktualizacja: 14 sierpnia 2009 10:49

Doprecyzowałam informację, mówiącą o spadku wartości rynku internetowej reklamy GRAFICZNEJ. CR Media Consulting estymacji dokonuje na podstawie monitorinku rynku.