Broadband dla wszystkich
- Daniel Cieślak,
- 07.04.2003, godz. 13:09
Pod koniec 2003 r. ok. 72% klientów TP S.A. będzie mogło skorzystać z usługi Neostrada Plus - zapowiada Yann Gontard, dyrektor pionu Multimediów w TP SA. Operator zamierza również obniżać koszty instalacji i abonamentu oraz intensywanie promować Neostradę.
Neostrada dla 72%
Telekomunikacja ma ambitne plany związane z rozwojem Neostrady - firma zapowiada, że pod koniec bieżącego roku z szerokopasmowego dostępu do Interneru będzie mogło skorzystać ok. 72% wszystkich klientów TP S.A. Rozszerzenie zasięgu, w połączeniu z nową polityką cenową, ma sprawić, że do końca br. na korzystanie z Neostrady zdecyduje się nawet 270 tys. osób (oficjalny biznesplan przewiduje zwiększenie liczby użytkowników usługi do 180 tys.).
Taniej, czyli zrób to sam
W tej chwili za podłączenie Neostrady abonent TP S.A. musi zapłacić 799 zł (+ VAT) - możliwe jednak, że już na początku wakacji kwota ta zostanie zredukowana do 399 zł (+ VAT). Sposobem na obniżenie kosztów ma być "samoinstalacja" - czyli dostarczanie abonentowi sprzętu oraz oprogramowania, które on zainstaluje we własnym zakresie, bez udziału pracownika TP S.A. W tej chwili Telekomunikacja jest w trakcie wybierania i testowania modemów na USB, które miałyby być dostarczane w pakiecie "samoinstalacyjnym". "Spodziewamy się, że po wprowadzeniu do naszej oferty możliwości instalowania Neostrady we własnym zakresie ok. 80% klientów będzie wybierało ten typ instalacji", mówił Mariusz Gaca. Nic konkretnego nie wiadomo niestety o planach obniżenia stosunkowowo wysokiej opłaty abonamentowej (w tej chwili jest to 179 zł + VAT) - padły co prawda deklaracje, że wraz ze zwiększaniem się liczby użytkowników opłaty abonamentowe będą spadać, nie powiedziano jednak, kiedy takich obniżek możemy się spodziewać i jak znaczne mogłyby one być.
Ambitne plany TP S.A.
Jak mówił Yann Gontard, w tej chwili z usługi Neostrada Plus korzysta ok. 20 tys. użytkowników - TP S.A. liczy, że do końca roku przybędzie jej ok. 250 tys. nowych użytkowników. Najważniejszym instrumentem w walce o klienta ma okazać się rozszerzenie zasięgu usługi - jeszcze do niedawna uruchomiona w lipcu ub r. Neostrada była dostępna jedynie w 6 największych miastach (pod koniec 2002 r. z uslugi tej mogło skorzystać jedynie 33% abonentów Telekomunikacji). W maju 2003 Neostrada ma być dostępna już dla 54% abonentów, zaś z końcem 2003 r. - dla 72%. Równie gwałtownie ma rosnąć liczba użytkowników Neostrady - od 270 tys. pod koniec br, 380 tys - w 2004 r. i ponad 600 tys. w roku 2005. Sprawić to ma m.in. rozpoczynana właśnie intensywana akcja promocyjna, która prowadzona będzie we wszystkich mediach.
Cena oferowanego przez TP S.A. "broadbandu" niestety wciąż wydaje się zbyt wysoka - za Neostradę przyjdzie nam zapłacić prawie dwukrotnie więcej niż np. za szerokopasmowy dostęp do Internetu oferowany w Niemczech przez Deutsche Telekom. Yann Gontard zwraca jednak uwagę, że jeszcze kilka lat temu abonament niemieckiego operatora był prawie dwukrotnie wyższy i że to właśnie rozpowszechnienie się "broadbandu" w Niemczech pozwoliło DT na tak znaczące obniżenie kosztów abonamentu.
W tej chwili usługa Neostrada Plus umożliwia użytkownikom stały dostęp do Internetu z prędkościami 512 Kb/s (download) i 128 Kb/s (upload). Abonent otrzymuje również 100 MB przestrzeni dyskowej na własną stronę WWW, konto pocztowe w domenie neostrada.pl oraz dostęp do serwisu multimedialnegohttp://www.neostrada.pl . Neostrada Plus działa w systemie ADSL (Assymetric Digital Subscriber Line).