Billboard - przystań reklamowa

Ile właściwie kosztuje wypromowanie portalu? "Z każdym dniem coraz więcej" - zauważył celnie Arkadiusz Kuich, prezes zarządu Internet Idea. "Jeśli chce się wystartować z zupełnie nową i nie znaną nazwą, to najlepiej jest reklamować się w telewizji, bo to najpopularniejsze polskie medium.

Ale i najdroższe - wydatki trzeba liczyć w milionach złotych. Do tego dochodzą koszty promocji i PR" - dodał. "Przy tak dużej konkurencji należy często powtarzać kampanie reklamowe, a także uczestniczyć w imprezach masowych. W minione wakacje Interia była patronem medialnym Inwazji Mocy - to też kosztowało. Na początek należy liczyć się z sumą 10 mln zł" - ocenia Paweł Przewięźlikowski. Zwrócił też uwagę na fakt, iż do działającego już portalu część internautów trafia dowiadując się o nowym adresie od kolegów. Ale na taki luksus nie mogą liczyć nowe portale. O trochę większych sumach mówił Marek Kapturkiewicz, dyrektor ds. promocji i public relations Onet.pl "Jeśli zaczyna się od początku tworząc portal horyzontalny, to należy liczyć się z wydatkami rzędu miliona dolarów. Wiąże się to nie tylko reklamą w Internecie, ale również w innych równorzędnych mediach.

Tylko w ten sposób uda się zachęcić internautów do odwiedzin portalu. Dużo łatwiej jest wypromować portal wertykalny. Wtedy można sprecyzować adresatów serwisu. Ale wypromowanie serwisu np. dla biznesmenów będzie kosztowało znacznie więcej niż dla wędkarzy"

- stwierdził w rozmowie z IS.

"Jeśli chce się dotrzeć do wielu odbiorców, to należy liczyć się z wydatkiem kilku milionów dolarów. I to nie jednorazowo, a rocznie" - ocenia Rafał Plutecki, prezes zarządu Arena.pl.

Przykład E.pl pokazuje, że kampania reklamowa jest skuteczna. "Zachęcić internautów do odwiedzenia portalu to jedno, ale zachęcić ich do tego, aby odwiedzali go regularnie, to zupełnie inna sprawa" - zauważył Michał Skolimowski. Dlatego np. jeszcze w tym roku YoYo zamierza przeprowadzić kampanię reklamową w telewizji.

Oprócz telewizji i outdoorów, portale reklamują się również w prasie i to nie tylko komputerowej, ale też codziennej. Normą stały się dodatki komputerowe czy tylko internetowe do gazet codziennych, a także do tygodników, w których portale zamieszczają swoje reklamy.

Największe portale internetowe promują się sponsorując przedsięwzięcia kulturalne, takie jak produkcja czy sprowadzanie do kraju filmów lub promowanie swoim znakiem muzyki. Logo Onetu możemy zobaczyć na plakatach reklamujących filmy: Jerzego Stuhra "Duże zwierzę" czy "Wierność" Andrzeja Żuławskiego, a Wirtualnej Polski na plakatach filmu "Sekta" i kilku innych. Interia.pl firmuje swoim znakiem filmy komediowe pojawiające się w kinach, można odnaleźć logo tego portalu również na kilku płytach muzycznych.