Badanie polskiego internetu: kto będzie pierwszy?

PBI otwiera drzwi dla podmiotów, które chcą współfinansować badanie i mieć wpływ na jego kształt. "To mydlenie oczu" - twierdzą podmioty, które zapowiedziały stworzenie własnego standardu badań.

Badanie polskiego internetu: kto będzie pierwszy?
Badanie polskiego internetu: kto będzie pierwszy?
Polskie Badania Internetu to spółka powołana w 2000 r. przez sześciu wydawców internetowych (Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita OnLine i Vogel S.A.). Cel? Stworzenie, upowszechnienie i prowadzenie standardu badań internetowych w Polsce.

Szacuje się, że w momencie, gdy Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl i Wirtualna Polska zawiązywały spółkę PBI, do tych 4 podmiotów należało ponad 70 proc. rynku reklamy internetowej w Polsce.

Od rozpoczęcia sygnowanego przez spółkę badania Megapanel PBI/Gemius minęło już 5 lat i znaczące udziały w rynku zdobyli inny gracze (sieci reklamowe, Nasza-Klasa, GG Network). Podniosły się więc głosy krytyki, mówiące że, PBI nie dopuszcza do swojego grona nowych podmiotów i manipuluje wynikami na swoją korzyść.

"Chcemy zmian"

Branża wytykała także problemy w metodologii badania, które przestało nadążać za zmianami zachodzącymi w internecie. Megapanel nie pozwala np. w sposób miarodajny zmierzyć, która telewizja czy radio ma w internecie najwięcej użytkowników. O swoim niezadowoleniu w tej kwestii głośno mówią przedstawiciele GG Network (właściciel radia Open fm) czy Redefine (właściciel Ipla).

Badanie polskiego internetu: kto będzie pierwszy?

Krzysztof Mikulski

Na początku ubiegłego roku między udziałowcami PBI doszło do szeregu spotkań, których wynikiem była zapowiedź dostosowania metodologii badań polskiego internetu do światowych standardów. Ogłoszono także, iż PBI, po prawie 5 latach przeprowadzania badania w "starym składzie" zamierza poszerzyć swoje szeregi o nowych udziałowców.

Od 2009 roku do dziś w Megapanelu wprowadzono dwie zasadnicze zmiany: czerwcowa zmiana w prezentacji wyników Megapanelu (wprowadzenie m.in. grup właścicielskich) oraz styczniowe rozszerzenie ich o dodatkowe wskaźnik i zmiany w site-centric.

"Zmiany w badaniu przewidziane były długofalowo i w pierwszej kolejności skupiliśmy się na etapie przygotowawczym. Odrobiliśmy pracę domową sumiennie, zbadaliśmy dostępne możliwości i weszliśmy w etap konsultacji"- mówi Krzysztof Mikulski, dyrektor ds. rozwoju biznesowego w Agorze, który w PBI pełni funkcję przewodniczącego rady nadzorczej.

Konsultacje

Trzecim elementem zmian jest wsłuchanie się w głos rynku. W ubiegłym tygodniu PBI zorganizowało konsultacje branżowe, których celem jest zebranie i uporządkowanie wiedzy o potrzebach rynku. Na podstawie zebranych danych nastąpić ma reorganizacja badań włącznie z możliwością ogłoszenia przetargu na realizację nowego standardu pomiaru polskiej sieci.

PBI jest przekonane, że w prace nad nowym badaniem włączą się wszystkie podmioty, którym zależy na najlepszym kształcie badania internetu w Polsce. - "Najważniejsze, aby standard pomiaru legitymował się poparciem wszystkich uczestników rynku". - mówił prezes PBI Andrzej Garapich.

Więcej informacji o tworzącej się inicjatywie nowego badania polskiego internetu w tekście:

"Nie jesteśmy rebeliantami" czyli jak powstaje konkurencja dla PBI