Badania Gemius: rozwój mobilnego dostępu do Internetu na rynku Europy Środkowo-Wschodniej

Dzięki poprawie szybkości transferu danych oraz coraz niższym urządzeniom mobilnym dostęp za ich pomocą w Europie Środkowo-Wschodniej zyskuje coraz większą popularność. Zmieniają się także nawyki internautów, coraz więcej osób przegląda strony internetowe za pomocą tabletów i telefonów komórkowych.

Udział odsłon stron internetowych generowanych za pomocą urządzeń mobilnych nadal jest mniejszy niż udział odsłon wykonywanych za pomocą komputerów stacjonarnych. Jednak to mobilne odsłony odnotował w zeszłym roku dynamiczny wzrost.W sierpniu 2011r. w krajach objętych badaniami Gemius udziału odsłon mobilnych wahał się do 2 proc. Wyjątkiem była Słowacja, gdzie udział tych odsłon był o dwa punkty procentowe większy.

Wzrost popularności odnotowano także w krajach Europy Zachodniej. Przykładowo: we wrześniu w Danii udział odsłon mobilnych wynosił 2,2 proc, obecnie wynosi on około 7 proc.

Najpopularniejsze urządzenia

Najczęściej używanym urządzeniem mobilnym do łączenie się z siecią w 2011r. był iPad. Wyniki dla iPada rosły systematycznie: między styczniem a wrześniem 2011r. odnotowano wzrost o około 8 punktów procentowych. iPad znajduje się na pierwszym miejscu we wszystkich krajach regionu CEE, oprócz Bułgarii, Słowacji i Węgier, gdzie króluje iPhone. W większości państw regionu CEE iPhone znajduje się jednak na drugiej pozycji najchętniej używanych urządzeń mobilnych do łączenia się z internetem. Urządzenia mobilne takie jak Samsung Galaxy S czy Galaxy S II pod względem liczby generowanych odsłoną, od pozycji lidera dzieli 18 punktów procentowych.

Internauci, korzystający z urządzeń mobilnych generują największy ruch na stronach w godzinach porannych oraz wieczornych, największy liczbę odsłon mobilnych odnotowano o godzinie 9.00 czasu środkowoeuropejskiego.