Axel Springer nie chce "Rzeczpospolitej"

Axel Springer rezygnuje z zakupu udziałów w PW Rzeczpospolita. O przejęcie "Rzepy" walczą już tylko Platforma Mediowa Point Group oraz Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe.

Florian Fels, prezes Axel Springer Polska, wydawcy m.in. "Faktu", "Dziennika" oraz tygodnika "Newsweek Polska" poinformował, że jego Wydawnictwo zrezygnowało ze złożenia oferty na zakup udziałów w PW Rzeczpospolita, posiadającej m.in. 49% udziałów w Presspublice (wydawcy "Rzeczpospolitej", "Parkietu" i "Życia Warszawy"). Nie ujawniono przyczyn podjęcia takiej decyzji.

W lutym br. z przejęcia udziałów w Presspublice zrezygnowało czeskie wydawnictwo Respekt Media.

W walce o udziały w PW Rzeczpospolita (termin składania ofert minął 18 marca o godz. 15.30) zostały już tylko Platforma Mediowa Point Group, wydawca m.in. magazynów "Machina" i "Film" i serwisów internetowych: Korba.pl, Sport24.pl oraz Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe, do którego należy wydawnictwo Murator, wydające m.in. "Super Express".

Właścicielem większościowego pakietu udziałów (51%) w Presspublice, będącej głównym aktywem prywatyzowanego przedsiębiorstwa PW Rzeczpospolita jest brytyjski fundusz inwestycyjny Mecom.

Nie wiadomo jaka jest wysokość oferty złożonej przez Platformę Mediową Point Group oraz Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe. Jedyną znaną dotychczas wyceną 49% udziałów w Presspublice (najbardziej wartościowego aktywa PW Rzeczpospolita) jest oferta w wysokości 110 mln zł, którą ponad rok temu zaproponował fundusz Mecom.

Ostateczna wartość po due dilligence (tj. procesu gromadzenia informacji i przeprowadzenia na ich podstawie dokładnej analizy dot. wszystkich aspektów funkcjonowania firmy) PW Rzeczpospolita jest ponoć niższa niż zakładały wstępne szacunki, ujawniono bowiem szereg ryzyk związanych z jej nabyciem.

PMPG zweryfikowała wysokość ostatecznej oferty w stosunku do propozycji wstępnej. Niższa cena ma chronić akcjonariuszy PMPG przed skutkami tych ryzyk - podkreślił Michał M. Lisiecki, prezes Platormy Mediowej Point Group dla której wydawanie opiniotwórczego medium jest jednym z głónych elementów strategii.

Ewentualna zmiana właściciela PW Rzeczpospolita jest dla branży internetowej ważna z jednego względu. Wydawca dziennika "Rzeczpospolita" posiada obecnie 20% udziałów w spółce PBI odpowiadającej za standard badań polskiego internetu. Mimo iż PBI zapowiada rozszerzenie składu udziałowców Spółki, to w dalszym ciągu 1/5 głosów związanych np. z wprowadzaniem zmian do metodologii badań należy wciąż do Presspubliki.

Źródła:http://forsal.pl , http://www.point-group.pl