Aukcje internetowe to darmowy marketing?

Firmy widzą w internetowych aukcjach dodatkowy sposób na sprzedaż swoich produktów i prawie darmową promocję marek. W aukcjach uczestniczą mało znane firmy komputerowe, ale pojawiają się też potentaci rynku.

Allegro.pl ma około stu tysięcy zarejestrowanych użytkowników. Ma wśród nich kilkanaście zaufanych partnerów. Są to firmy, cieszące się szczególnymi względami organizatorów Allegro – ich towary są wystawiane do sprzedaży na głównej stronie aukcji (która notuje ponad 20 mln odsłon miesięcznie) i są oznaczone specjalnym wyróżnieniem, jako sprawdzone przez pracowników firmy aukcyjnej. Wśród tych klientów pod specjalnym nadzorem widzimy niewielkie firmy komputerowe, ale też Reebok Polska i linie lotnicze LOT. „Wybieramy po jednej firmie z różnych branż. Oprócz umieszczania jej ofert na głównej stronie, umieszczamy jej reklamę także w innych częściach serwisu” – mówi Wojciech Wrzaskała z Allegro.

Wśród klientów serwisu Aukcja.com widzimy Optimus, NTT Systems, Warner Bros. oraz Zibi (dystrybutor wyrobów Casio). Nowe aukcje także zaczynają od poszukiwania korporacyjnych partnerów. Austriacka Onetwosold, która w październiku ruszyła w Polsce, jako pierwszego klienta miała Austrain Airlines. Eurobazar.pl również postawił na firmy – w tym przypadku nawet zawarto porozumienie z serwisem ogłoszeniowym Trader.pl, które będzie zajmował się rynkiem detalicznym odstępując klientów korporacyjnych Eurobazarowi.

W przypadku Aukcji.com transakcje typu B2C stanowią ok. 30 procent wszystkich zawieranych za jej pośrednictwem. Wojciech Wrzaskała podaje, że klienci korporacyjni dają 15-20 procent wszystkich obrotów Allegro. Prawdziwa liczba firm uczestniczących w aukcji jest jednak nie do oszacowania – wiele z nich ukrywa się pod pseudonimami, co w przypadku drobnych resellerów, wystawiających na sprzedaż pojedyncze produkty, jest nie do sprawdzenia.

Firmy mogą stać się źródłem poważnych dochodów dla aukcji. Choć na razie ich udział w obrotach stanowi mniejszą część, ale i tak jest liczony w co najmniej setkach tysięcy złotych miesięcznie w ramach poszczególnych serwisów. Miesięczne obroty Allegro wyniosły w listopadzie 6,8 mln zł, z tego na firmy przypadło co najmniej 1,02 mln zł. W przypadku Aukcji.com te wartości wyniosły odpowiednio 0,8 i 0,24 mln zł. Allegro zamierza zacząć zarabiać już w pierwszym kwartale tego roku. Marża może wynosić od 1 do 5 procent wartości transakcji. Daje to serwisowi co najmniej 10-50 tys. zł miesięcznego przychodu z tytułu samych klientów korporacyjnych. „Może uczestnicy aukcji nie są w stanie zapewnić superciekawej oferty cenowej, ale lepiej jest sprzedać produkt za 80 procent ceny niż wcale. Przedsiębiorcy zaczynają to rozumieć” – słyszymy w Allegro.