Ask Jeeves pozycjonuje z Google

Ask Jeeves i Google podpisały trzyletnią umowę o współpracy, której wartość szacowana jest na 100 mln USD. W Ask Jeeves umieszczony będzie mechanizm linków sponsorowanych Google’a.

Ask Jeeves Web Properties ogłosił, że będzie w serwisach wyszukiwawczych wykorzystywał program linków sponsorowanych Google’a. Na mocy umowy, przez trzy lata Google będzie otrzymywał część z przychodów jakie przyniesie sprzedaż pozycji w wynikach wyszukiwania. Strony porozumienia szacują te wpływy na ok. 100 mln USD. Mechanizm Google’a uzupełni portfolio produktów reklamowych Ask Jeeves, obejmujace sprzedaż pozycji w wynikach wyszukiwania produktów od września br. W wynikach wyszukiwania Ask Jeeves swoje pozycje utrzymają też reklamodawcy którzy zapłacili Google.

Dla Google umowa oznacza możliwość dotarcia do dużej grupy nowych unikalnych użytkowników. Grupy użytkowników obu serwisów wyszukiwawczych pokrywaja się bowiem zaledwie w 15%. Według informacji kierownictwa Ask Jeeves, przychody z płatnego umieszczania w wynikach wyszukiwania wzrosły w II kwartale w porównaniu z poprzednim okresem o 40%. Dalsze zwiększenie się udziału w przychodach wpływów z płatnego pozycjonowania ma pozwolić firmie na dokładniejsze prognozowwanie wyników finansowych w przyszłości.

Ask Jeeves ogłosił ponadto wyniki II kwartału 2002. Przychody wyniosły 17,6 mln USD, a strata netto pro forma 6,5 mln USD (rok wcześniej odpowiednio 16,7 mln USD i 9,9 mln USD). Firma potwierdziła, że w IV kwartale spodziewa się zysku pro forma. Strata netto według standardów księgowych GAAP wyniosła w Q2 2002 8,5 mln USD. Część Web Properties (AJ Web Properties) miała 14,2 mln USD przychodów, z reklamy, e-commerce, pozycjonowania na stronach Ask.com, Ask Jeeves UK, Teoma.com, Ajkids.com. Część Jeeves Solutions przyniosła 3,4 mln USD przychodów (w pierwszym kwartale br. – 5,3 mln USD). Przychody te generowane były ze sprzedaży licencji na technologie AJ, jednak nie wliczano już do nich przychodów licencyjnych z brytyjskiego oraz hiszpańskiego AJ.