Apple pozwane za iPada

Tajwańska firma Proview domaga się od Apple 1,5 miliarda dolarów odszkodowania za wykorzystywanie nazwy iPad na rynku chińskim. Jej prawnicy twierdzą, że sprzedaż "globalnego znaku towarowego" nie dotyczył Państwa Środka.

Proview, tajwański producent ekranów LED, twierdzi, że zachował prawa do znaku towarowego iPad w Chinach, choć sprzedał globalny znak towarowy firmie Apple w roku 2006. Kilka lat temu, Proview próbowało wejść na rynek z tabletem I-Pad, jednak projekt zakończył się porażką.

Agencja informacyjna Caixin poinformowała, że Proview domaga się od Apple nawet 10 miliardów juanów, a więc ponad 1,5 mld dolarów. Proview zarejestrowało znak towarowy iPad w Unii Europejskiej, Chinach, Meksyku, Korei Płd., Singapurze, Indonezji, Tajlandii i Wietnamie. Apple zakupiło amerykański znak handlowy iPad od Fujitsu [które wcześniej przejęło znak od Proview - dop.] w marcu 2006 r.

"Umowa z roku 2006 nie dotyczyła chińśkich praw do znaku towarowego posiadanych przez Proview Technology" - mówi Yang Rongshan, prezes Proview - "To arogancja ze strony Apple, by ignorować nasze prawa i sprzedawać iPada na tym rynku. Poza tym, jesteśmy w dużych problemach finansowych, a znaki towarowe są cennym elementem majątku, który mógłby pomóc nam uporać się z częścią problemów".

Financial Times podaje, że duże problemy finansowe oznaczają niespłacenie pożyczki w wysokości 400 mln dolarów i zatrzymanie majątku firmy przez grupę chińskich banków kredytowych.

Apple utrzymuje, że umowa z roku 2006 powinna zawierać chiński znak towarowy i uzyskało wstępną akceptację na zakaz sprzedaży przez Proview nazwy iPad. Financial Times podaje jednak, że Proview nadal jest właścicielem dwóch znaków towarowych iPad zarejestrowanych w Chinach.