Apple kupił prawa do nazwy iPad

Z dokumentu wydanego przez amerykański Urząd Patentów i Znaków Towarowych wynika, że na dwa tygodnie przed premierą nowego tabletu firma Fujitsu przekazała prawa do marki "iPad" amerykańskiemu producentowi.

Przypomnijmy, w styczniu br. - kilka dni po oficjalnej premierze tabletu Apple okazało się, że przedstawiciele koncernu z Cupertino prezentowali nowy produkt pod nazwą należącą do innego giganta z branży IT. W 2002 roku właśnie pod nazwą iPAD na rynek wprowadzono działający pod kontrolą systemu Windows CE .NET terminal przenośny firmy Fujitsu. Urządzenie wyposażone w dotykowy ekran i moduł sieci bezprzewodowej miało być przeznaczone przede wszystkim do wykorzystania w działalności handlowej. Jednak z treści datowanego na 17. marca br. dokumentu wynika, że firma Fujitsu Frontech North America przekazała koncernowi Apple prawa do nazwy iPad. Amerykański koncern stał się więc posiadaczem praw do nazwy produktu na nieco ponad dwa tygodnie przed jego premierą rynkową. Wartości transakcji sprzedaży praw do nazwy nowego terminala Apple nie ujawniono. Warto dodać, że pierwotnym właścicielem marki iPad była kalifornijska spółka Mag-Tek.

Co ciekawe podobna sytuacja miała miejsce w przypadku marki "iPhone". Na początku 2007 roku, krótko po oficjalnej premierze pierwszej wersji tego telefonu, firma Apple została pozwana przez koncern Cisco o bezprawne wykorzystanie nazwy iPhone. Miesiąc później obie spółki zawarły ugodę. Jej szczegóły finansowe nie zostały ujawnione, wiadomo jednak, że zgodnie z pierwotnym porozumieniem prawa do nazwy iPhone przysługują tak koncernowi Apple, jak i Cisco. Zdaniem wielu osób trudno wyobrazić sobie, żeby takie postępowanie kierownictwa Apple w przypadku dwóch strategicznych produktów było działaniem niezamierzonym.

Czytaj też:

Mobilne technologie dla biznesu

Apple nie nadąża z produkcją nowych tabletów?

Ciena z nową ofertą po przejęciu części Nortela