Apple chce zamknąć Applemanię

Do redakcji serwisu Applemania wpłynęło wczoraj pismo z korporacji Apple. Firma zarzuca polskiej stronie fanów, że narusza prawa autorskie, wykorzystując znak graficzny i nazwę Apple. Korporacja chce, by Blomedia zmieniła logo i zrzekła się praw do domeny applemania.pl.

Apple chce zamknąć Applemanię
"Wszystkie liczące się firmy produkujące sprzęt elektroniczny mają stworzone przez użytkowników strony internetowe, skupiające fanów marki. Prawie wszyscy producenci patrzą przychylnym okiem na podobne inicjatywy. Prawie [...]" - zaczyna się notka na polskim fanblogu firmy Apple. Korporacja Steve'a Jobsa zarzuca Applemanii "nieuczciwą konkurencję".

Twórcy serwisu Applemania, firma Blomedia, musieli być zaskoczeni, gdy na redakcyjnej skrzynce e-mail pojawiło się pismo od przedstawiciela ulubionej firmy. Tym większe było ich zdziwienie, gdy okazało się, że Apple chce, aby polscy fani zaprzestali używania [...] oznaczeń łudząco podobnych do znaków APPLE lub znaku graficznego Apple.

Co więcej, firma chce także, by strona zrzekła się domeny applemania.pl, ponieważ korzystając z oznaczeń wysoko podobnych do renomowanych i powszechnie znanych znaków towarowych spółki Apple, czerpie nienależne korzyści i prowadzi do rozwodnienia siły odróżniającej znaków towarowych spółki Apple.

Kampania promocyjna Apple w Polsce jest dość nietypowa. Polscy fani zwracają uwagę, że Applemania.pl nie naruszyła praw autorskich firmy bardziej niż którykolwiek z podobnych serwisów na świecie - np. w Czechach, na Węgrzech i w Hiszpanii. Na razie, problemów nie ma też serwis MyApple.pl.

Twórcy serwisu Applemania znaleźli się w trudnej sytuacji. W ostatnim zdaniu, w notce na ten temat, pytają: Czy w ogóle powinniśmy prowadzić blog dla dziesiątek tysięcy fanów Apple’a, w chwili gdy korporacja najwyraźniej sobie tego nie życzy, zapominając, że społeczność wokół Applemanii jest w dużym stopniu także ich społecznością?.

Czekamy na oficjalne stanowisko obu firm w tej sprawie.