Anno Domini 2009: portale i serwisy internetowe

8.1

Całkowity budżet działania 8.1 unijnego programu Innowacyjna Gospodarka (Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej) wynieść ma 390 mln euro (2007-2013). Wysokość dofinansowania dla "projektów mających na celu świadczenie e-usług lub wytworzenie produktów cyfrowych niezbędnych do świadczenia tych usług" wynieść może od 20 tys. zł do 1 mln (min 15% inwestycji przedsiębiorca musi sfinansować sam). W 2009 r. odbyły się 3 rundy składania wniosków. W każdej zainteresowanie było bardzo duże, do tego stopnia, że po kilku dniach konkurs był zawieszany z powodu przekroczenia wielokrotności budżetu przeznaczonego na daną rundę konkursową - mówi Monika Karwat Bury, rzecznik Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Każdorazowo jednak po ocenie projektów pula pieniędzy była zwiększana, ponieważ wartość projektów prawidłowych czyli kwalifikujących się do dofinansowania była większa niż zakładany budżet. Liczba wniosków w każdej kolejnej rundzie wyraźnie wzrasta, w jesiennej ostatniej rundzie aplikacyjnej w działaniu 8.1 złożono najwięcej, bo aż 2809 wniosków na kwotę około 1,8 mld złotych - wyniki tej rundy poznamy na początku 2010 r.

Anno Domini 2009: portale i serwisy internetowe
Do tej pory w całym działaniu 8.1 podpisano umowy na kwotę ok. 296 mln złotych (553 umowy w ramach I rundy 2008 i I rundy 2009). W chwili obecnej PARP przystępuje do podpisywania umów z II rundy 2009 - 428 projektów wartych 278,5 mln. W związku z tym, że budżet dla rundy wynosił 142 mln zł, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego na wniosek PARP zwiększyło go o 136,5 mln zł tak, aby wszystkie rekomendowane projekty mogły otrzymać dofinansowanie. Jakie projekty otrzymują dofinansowanie? Takie, które pozytywnie przejdą ocenę formalną i merytoryczną. I choć niejednokrotnie ostateczne werdykty urzędników są krytykowane, to niewątpliwie unijne środki pozwoliły wielu ciekawym projektom wypłynąć na szersze wody.

W dwóch następnych, przyszłorocznych rundach zbierania wniosków do działania 8.1 obowiązywać będą nowe zasady oceny merytorycznej, która została przez PARP doprecyzowana i uszczegółowiona. Wprowadzenie kryteriów merytorycznych obligatoryjnych oraz kryteriów merytorycznych fakultatywnych (punktowych) być może wpłynie na poprawę jakości wniosków kwalifikowanych do dofinansowania.

Anno Domini 2009: portale i serwisy internetowe
Własny startup tworzyć można nie tylko dzięki unijnemu wsparciu czy uzyskaniu wsparcia od funduszy inwestycyjnych (tych ostatnich na rynku działa już całkiem sporo). Niestandardową formę budowania własnego portfolio oraz wspierania młodych twórców przyjął Rafał Agnieszczak, prezes Fotka.pl organizując projekt StartupSchool. Podczas 3-miesięcznych prac, przy pomocy ludzi z Kreativ kilkanaście dwuosobowych zespołów, które wcześniej przeszły etap kwalifikacji, pracowało nad stworzeniem własnych serwisów internetowych. W ten sposób światło dzienne ujrzały m. in. takie serwisy jak: animili.pl czy shows.pl. Udział Kreativ w powstałych serwisach wynosił od 0 do 50%. Za sukcesem inicjatywy przemawia fakt, że za rok ruszyć ma kolejna edycja startupowej szkoły.

Ile obecnie serwisów znajduje się w portfelu Rafała Agnieszczaka? Ważniejsze od tego ile mam serwisów jest to, jak można je podzielić - mówi prezes Fotka.pl. Obecnie wykrystalizował się podział na 3 segmenty: Grupa Fotka czyli największe, powiązane tematyczne i zarabiające serwisy, StartupSchool czyli niewielkie projekty powstałe przy udziale młodych osób oraz serwisy skupione dookoła firmy Kreativ, gdzie działamy na zasadzie inkubatora i pomagamy rozwijać czasem całkiem duże projekty typu Szafa.pl. Zadowolony jestem z każdego "dziecka" - każde z nich jest zupełnie inne, ma inny cel i różne perspektywy, ale ogólnie rzecz ujmując udaje się prowadzić je zgodnie z przyjętą strategią, bez większych korekt.

Szklany monitor

W listopadowym wywiadzie dla Internet Standard Marcin Pery, prezes Redefine powiedział, że wg niego "the next big thing" polskiego internetu będzie właśnie telewizja internetowa. W świetle tej wypowiedzi miniony rok uznać można za przygotowania do tego momentu. O ile oddzielimy od telewizji internetowej serwisy wideo (youtube.com, wrzuta.pl, patrz.pl), które wśród polskich internautów od dawna cieszą się dużą i niesłabnącą popularnością. Jeśli za telewizję internetową uznamy serwis udostępniający w pełni legalne materiały, stworzone przez redakcję lub kupione od innych dostarczycieli treści - to w tym obszarze w minionym roku można zauważyć pewne perspektywiczne działania.

Wirtualna Polska za jeden z priorytetów uznała rozwój własnej platformy telewizyjnej i efekty tych działań są już widoczne. Witrynę wp.tv odwiedziło w październiku 2009 r. ponad 2,5 mln użytkowników, a według badań logów serwera multimedialnego, tylko w 2009 roku internauci WP.tv pobrali ponad 1 513 244 000 000 bajtów danych (półtora peta-bajta) - informuje Dorota Trojanowska, specjalista ds. PR i akcji specjalnych. Operując miarą "telewizyjną", można porównać to do obejrzenia w pełni zapisanych 342 000 płyt DVD. Według badania Alexa Internet, monitorującej globalny internet - w październiku 2009 r. wp.tv plasowała się na 21. pozycji w świecie, wśród serwisów operujących w domenie '.tv'.

Rok 2009 był przełomowy dla uruchomionej rok wcześniej przez Redefine telewizji internetowejhttp://ipla.pl . Stawiając na urozmaiconą ofertę programową (również sportową), uruchamiając wersję na użytkowników Mac OS i Linux, a także startując z filmowym kanałem tematycznym VOD, ipla z miesiąca na miesiąc notuje kolejne rekordy oglądalności. Wg październikowych statystyk Megapanel PBI/Gemius z aplikacji ipla korzystało blisko 850 tys. internautów, a wg danych własnych Spółki już w listopadzie liczba widzów przekroczyła magiczny próg 1 mln (od sierpnia do listopada 2009 roku ich liczba zwiększyła się o 84%). Każdego dnia średnio 89 tysięcy użytkowników poświęcało na oglądanie treści wideo średnio 1 godzinę i 9 minut generując łącznie ponad 3 miliony osobogodzin spędzanych na oglądaniu seriali, sportu i rozrywki - poinformowali twórcy ipla na grudniowej konferencji prasowej. Posługując się kryterium "osobogodzin" ipla posiada 31% udział w rynku.

Co rok 2009 r. przyniósł w obszarze społecznościowym i e-commerce, jak ewoluują metody badawcze internetu oraz z jakimi problemami prawnymi borykali się właściciele różnych serwisów - już niedługo kolejne części podsumowania minionych 12 miesięcy w polskim internecie.