Anno Domini 2009: portale i serwisy internetowe

Fuzje i przejęcia

Spowolnienie gospodarcze i kryzys jest ponoć najlepszym okresem na dokonywanie przejęć. Czy zasada ta sprawdziła się w branży internetowej w 2009 roku? Pomijając wspomniane wcześniej przejęcia dokonywane przez największe portale, w minionych 12 miesiącach odbyło się kilka innych znaczących dla rozwoju rynku transakcji.

Anno Domini 2009: portale i serwisy internetowe
Niewątpliwie jednym z ważniejszych wydarzeń polskiej sieci było przejęcie w połowie roku serwisu Bankier.pl przez firmę B.V. MIH ALLEGRO, której udział w całkowitym kapitale zakładowym Spółki i ogólnej liczbie głosów wynosi obecnie 88,23 %. Z zaproszeniem do inwestorskich rozmów spółka Bankier zwróciła się do grupy 139 podmiotów z całego świata, a rozmowy z potencjalnymi inwestorami trwały ponad rok. Jak na razie Bankier.pl pod skrzydłami Naspers rozwija się bez rewolucji (w październiku serwisy Grupy Bankier.pl odwiedziło go 1,6 mld internautów, którzy wygenerowali ponad 36 mln odsłon), aczkolwiek w listopadzie zdecydowano się rozszerzyć gałąź e-commerce i finansowy portal otworzył własną księgarnię.

Ciekawych przejęć w minionych 12 miesiącach (Gotujmy.pl, DziennikInternautow.pl, Edustacja.pl, Dziennik.pl) dokonała wspomniana już wcześniej Grupa Infor. W obszarze e-commerce warto odnotować kupno przez Nokaut.pl od bmp Media Investors (spółki należącej do niemieckiego funduszu venture capital bmp AG) pakietu 70% udziałów w spółce SklepyFirmowe.pl oferującej oprogramowanie sklepu internetowego oraz pasaż handlowy Bazarek.pl. W internetowy sklep oferujący ekskluzywne towary w okazyjnych cenach Bao.pl zainwestował też Rafał Agnieszczak, prezes Fotka.pl, który nabył również udziały w innych projektach, tym razem o charakterze społecznościowym: SobotniaNoc.pl i Szafa.pl.

Branża ogłoszeniowa: Grupa Wydawnicza Polskapresse nabyła udziały w serwisie Gratka.pl stając się tym samym jedynym właścicielem Spółki, a stworzona przez Agnieszkę i Krzysztofa Jagodzińskich Oferia.pl - platforma pośrednicząca pomiędzy usługodawcami a zleceniodawcami z każdej branży zawodowej - trafiła pod skrzydła Allegro. W sektorze reklamy jednym z ważniejszych wydarzeń było wejście CAM Media S.A w posiadanie sieci reklamowej Advice oraz przejęcie spółki AdTaily oferującej system sprzedaży reklam przez Agorę.

Z innych transakcji warto wymienić jeszcze: przejęcie Ocen.pl przez Platformę Mediową Point Group oraz nabycie na początku roku przez Grupę Money.pl 70% udziałów w serwisie Interaktywnie.com.

Długi ogon

Z raportu NASK za trzeci kwartał 2009 wynika, że obecnie istnieje ponad 1,5 mln aktywnych domen .pl. Oczywiście nie pod wszystkimi uruchamiane są serwisy, ale niewątpliwie liczba witryn w polskiej sieci stale wzrasta. Tygodniowo serwis startups.pl wzbogaca się o kilkanaście nowych projektów. Powstające w minionym roku startupy w większości zaistnieć chciały w obszarze społecznościowym, choć oczywiście wiele projektów dotyczyło e-commerce czy reklamy. Impulsem do tworzenia własnych projektów internetowych była również szansa otrzymania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, która w sumie w latach 2007-2013 na e-usługi w Polsce przeznaczyć ma 390 mln euro.

Zawieranie nowych przyjaźni, odnajdywanie starych miłości czy współpasażerów ze środków komunikacji, wyszukiwanie produktów i usług, karaoke on-line, serwisy z żartami, sztuczkami, poradami, ogłoszeniami, wymiana gier, śledzenie zdradzającego partnera, mobilna lista zakupów i masa innych pomysłów - okazuje się, że w zasadzie każdą czynność czy aktywność ubrać można dziś w odpowiedni serwis internetowy.

W 2009 r. szczególnie popularnym modelem zarabiania stała się formuła "all pay", gdzie wszyscy licytujący "zrzucają się" na wygraną jednej osoby i np. o 1 grosz podbijają cenę. Serwisów wykorzystujących ludzką słabość do hazardu oraz chęć poszukiwania okazji powstało w minionym roku naprawdę sporo - podbij.pl, aukcjagrosz.pl, tylkogrosz.pl, oligoo.pl, fruli.pl, macaj.pl, przebijo.pl, ustrzel.com to tylko przykłady rzeszy projektów działających w modelu "all pay". I choć nie ma jasności czy tego typu serwisy to e-hazard, pomimo pojawiania się zarzutów o nieuczciwość ich administratorów oraz faktu, że często wylicytowane kwoty są wyższe od oferowanych przez "tradycyjne" sklepy, chętnych do podbijania nie brakuje.

Z punktu widzenia monetyzacji - dla serwisów mniejszych i niszowych ważnym wydarzeniem 2009 r. było uruchomienie systemu do sprzedaży reklam AdTaily. Zwycięzca ubiegłorocznego międzynarodowego konkursu dla startupów SeedCamp, obecnie rozwijany pod skrzydłami Agory, oferuje prosty sposób zarabiania zarówno na niszowych blogach jak i większych tematycznych serwisach. Widget AdTaily (banner graficzny o wymiarach 125 na 125 pikseli, wyświetlany w boksie reklamowym na stronie wydawcy) spotkać można dziś na ponad 5500 witryn w polskim internecie.