Anno domini 2008 (cz. 2 - reklama, społeczności, portale, blogi)

STREFA BLOGA

Mimo, iż niektórzy wieścili śmierć blogosfery, bynajmniej takowa w polskiej sieci w roku 2008 nie nastąpiła. A wręcz przeciwnie - można mówić o nowym życiu tego specyficznego medium. Wg tegorocznego badania polskiej blogosfery przeprowadzonego na zlecenie PBI i Gazeta.pl blogi czyta 3 mln mieszkańców kraju. 3% Polaków przyznaje się do komentowania wpisów w blogach a 1,9% Polaków pisało lub pisze bloga.

Anno domini 2008 (cz. 2 - reklama, społeczności, portale, blogi)

Anna Miotk

Anna Miotk (NewsPoint) zwraca uwagę na istotne próby uporządkowania polskiej blogosfery pod względem standardów. - Wpływowi blogerzy tworzą pierwsze kodeksy blogera i próbują edukować współpracujących z nimi specjalistów PR. Nie bez znaczenia w mijającym roku było również podpisanie umów sponsorskich przez wpływowe blogi z wybranymi firmami (na przykład Mediafun i Agito) - mówi dyrektor rozwoju biznesu w NewsPoint. Rozwijały się też wyspecjalizowane sieci sprzedaży reklamy na blogach (Krytycy) i pojawiały się nowe (Blogvertising). Świadczy to o tym, że powoli (ale bardzo powoli) zmienia się nastawienie firm do blogów - nie są już odbierane tylko jako pamiętniki nastolatek, ale jako wartościowe i wpływowe medium pozwalające na kontakt z określoną grupą odbiorców.

Znacząco w zakresie komunikacji korporacyjnej rozwijać się zaczął nurt blogger relations. Firmowe blogi prowadzi już w Polsce kilkadziesiąt firm i są one - w ocenie ekspertów - całkiem dobrej jakości.

Marek Woźniak, Dyrektor netPR.pl
juror konkursu Firmowy Blog Roku

Firmowa blogosfera jest w naszym kraju we wczesnym stadium rozwoju. Jest oczywiście kilka bardzo ciekawie prowadzonych i świetnie wkomponowanych w strategię biznesowa firm blogów, ale to kropla w oceanie możliwości, które te narzędzia stwarzają.

Trudno mówić jeszcze w Polsce o blogach korporacyjnych, czyli blogujących grupach pracowników, blogujących zarządach. Czesto jeżeli nawet jest zainteresowanie to pierwszym problemem jest to czy blogować firmowo na ogólnie dostępnej platformie blogów czy blogu w domenie firmowej co wskazuje na brak zrozumienia czemu blogowanie w firmie może służyć i jak się do tego zabrać.

Dużą barierą w popularyzacji jest również bariera mentalna - zarządzającym trudno zrozumieć sytuację, w której w komunikacji zewnętrznej wykorzystany jest nie tylko rzecznik firmy ale grupa pracowników blogujacych na platformie blogów domenie firmy.

Nie sposób również nie odnotować wzrastającej popularności mikoblogowania. Blip.pl - wg deklaracji Marcina Jagodzińskiego, szefa projektu Blip.pl pełnomocnika zarządu Gadu Gadu - jest obecnie trzecim na świecie (po Twitterze i Jaiku) serwisem mikroblogowym. Coraz więcej użytkowników ma również Pinger.pl. Michał Brański, członek zarządu o2.pl podkreśla wzrost popularności zarówno Pingera jak i serwisu Mixer - przyrastająca w szalonym tempie aktywność na naszych forach dyskusyjnych sprawia, jesteśmy mocnym graczem również w kategorii "społeczności".

Minione 12 miesięcy w polskim internecie, co staraliśmy się przedstawić w dwóch częściach podsumowania Anno Domini 2008, obfitowało w wiele znaczących wydarzeń. Efekty wielu z nich obserwować będziemy w roku bieżącym, promieniować one będą z pewością także na lata następne.

Przed nami ciekawy ale i trudny rok. Internet, w obliczu światowego kryzysu, po raz kolejny wystawiony będzie na próbę, gdzie trzeba bedzie udowodnić swą siłę, wartość i stabilność. Czy i z jaką dynamiką wzrastać bedą wydatki na reklamę internetową? A może pojawią się w tym zakresie nowe horyzonty? Jak internetowe biznesy poradzą sobie na giełdowych parkietach? Czym zaskoczą nas pomysłowi twórcy start-upów? A może ktoś wreszcie zdoła zdetronizować Naszą-Klasę, Onet, Google i Allegro?

Czytaj też: Anno Domini 2008 (cz. 1 - przejęcia, giełda, e-commerce, domeny)