Amerykańskie gazety zwiększają przychody online

Amerykańskie grupy wydawnicze odnotowały w I kwartale 2007 wzrost przychodów z reklamy online na poziomie 22%. Odczuwalny wzrost w tym sektorze nie był jednak na tyle wysoki, aby pokryć straty, wynikające z dużego spadku przychodów ze sprzedaży reklam drukowanych.

Zgodnie z szacunkami Newspaper Association of America, przychody wydawców z reklamy online osiągnęły w pierwszym kwartale 2007 750 mln USD, co stanowi 7% sumy wszystkich przychodów z reklamy, która łącznie osiągnęła poziom 10,6 mld USD.

W tym samym okresie roku poprzedniego przychody z reklamy online stanowiły 5,5% wszystkich przychodów z reklamy. Amerykański rynek wciąż jednak odnotowuje skutki gigantycznego spadku przychodów z reklamy drukowanej, przede wszystkim ze spadku zainteresowania ogłoszeniami drobnymi.

Sektor ten, należący jeszcze niedawno do najpopularniejszych kategorii ogłoszeń, spadł w porównaniu z zeszłym rokiem o 13,2% i osiągnął 3,4 mld USD. Ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości i ogłoszenia o pracę odnotowały ponad 14% spadek.

Spadek ten odzwierciedla przede wszstkim wzrost znaczenia darmowych ogłoszeń internetowych. To z kolei przekłada się na dochody koncernów wydawniczych z tej działalności, które nieustannie maleją.

Mimo tego, że czytelnicy cały czas kierują się ku stronom polecanym przez gazety, utrata czytelników mediów drukowanych, zarówno jeśli chodzi o subskrypcję, jak i o przychody z reklamy, musi zostać skompensowana przez nowych czytelników online.

Jak powiedział dla Financial Times John Sturm, prezes i CEO NAA: -- Spodziewamy się, że reklama na stronach gazet zacznie przynosić coraz większe dochody.

Wzrastające znaczenie internetu i potrzeba utrzymania czytelników na swoich stronach tak długo, jak to tylko możliwe, prowadzi do ciągłej innowacji w firmach wydawniczych. W przeciwieństwie do zmiany makiety przez gazetę, która nie zdarza się często, strony internetowe są ciągle aktualizowane.

W ostatnim tygodniu wiele ze stron dużych gazet tj. Portfolio.com, WashingtonPost.com, Newsweek.com, BostonGlobe.com oraz strony magazynów Men's Fitness i PC World, zdecydowało się na wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych, które zapewniła firma Inform.

Jak powiedziała Caroline Little, CEO Newsweek Interactive, serwisu należącego do Washington Post: -- Doskonalimy sposoby, dzięki którym możemy poprawiać wygląd oferowanej treści w ciągle zmieniającym się świecie informacji online. Postrzegamy linkowanie do innych stron i organizowanie treści w grupy jako sposoby, które mają pomóc czytelnikom znaleźć najlepsze, najaktualniejsze informacje. Podstawowym celem naszej działalności jest używanie technologii, aby służyć czytelnikom.

źródło: Financial Times

tekst: Konrad Szlendak