Allegro - milionowe inwestycje

Allegro.pl planuje w tym miesiącu zarejestrować 10 mln odwiedzin. Po umieszczeniu strony w portalu Onet.pl oglądalność tej internetowej aukcji wzrosła o 30 procent.

Allegro.pl planuje w tym miesiącu zarejestrować 10 mln odwiedzin. Po umieszczeniu strony w portalu Onet.pl oglądalność tej internetowej aukcji wzrosła o 30 procent.

Jednak ten największy polski serwis aukcyjny musi przeznaczać na reklamę miliony dolarów, żeby utrzymać dominującą pozycję.

Allegro.pl zostało uruchomione w grudniu ubiegłego roku. Aukcję zorganizowała poznańska spółka Surf Stop Shop sp. z o.o. W pełni witryna zaczęła działać w styczniu tego roku. Według szacunków, Allegro (pod względem ilości wystawionych na sprzedaż przedmiotów) jest zdecydowanym liderem i zajmuje ok. 85 procent polskiego rynku aukcji internetowych. Za pomocą serwisu do końca lipca zawarto ok. 10 tysięcy transakcji. Zdaniem obserwatorów, czołowa pozycja jeszcze długo pozostanie niezagrożona, choć konkurenci wydają coraz większe pieniądze na promocje swoich usług (mimo to mają wciąż najwyżej kilka procent rynku).

W lipcu obroty Allegro.pl wyniosły 1,6 mln zł (dla porównania – w kwietniu 397 tys. zł). Wartość wszystkich transakcji, które zostaną zawarte na polskich aukcjach internetowych w tym roku, szacuje się na 11 mln zł. Serwis ma 30 tysięcy zarejestrowanych użytkowników. Obecnie można tam kupić ok. 16 tys. przedmiotów, zaś, jak informują właściciele aukcji, ich liczba rośnie o ok. 1,5 tys. artykułów dziennie.

Organizatorzy serwisu uznali, że na początku Allegro będzie przedsięwzięciem niedochodowym, pierwsze zyski przewidywane są za dwa lata. Najpierw chcą przyciągną dużą liczbę użytkowników do serwisu. Spółka nie nalicza więc żadnej marży od zawieranych transakcji, a kosztami funkcjonowania serwisu obciąża współpracujące z nią firmy.

W najbliższym czasie serwis ma poszerzyć swoją ofertę business-to-consumer. W Allegro będzie można kupować nie tylko rzeczy wystawiane przez Internautów, ale i towary oferowane przez renomowanych producentów i dystrybutorów. Firma chce ułatwić sprzedawcom wystawianie nowych przedmiotów (możliwość wystawiania wielu takich samych przedmiotów na jednej aukcji, specjalne wyróżnienia graficzne dla firm-partnerów itp.). Zostanie także wprowadzona lepsza kontrola samych aukcji.

W marcu Allegro zostało kupione przez QXL.com, brytyjską spółkę, obecnie największą europejską aukcję on-line. Na mocy umowy zawartej pomiędzy QXL.com oraz SurfStopShop powstała spółka o nazwie QXL Poland, która stała się nowym właścicielem oprogramowania aukcyjnego oraz przejęła wszystkich obecnych pracowników serwisu Allegro. Zarządzanie nową spółką przejął Arjan Bakker, dotychczasowy dyrektor zarządzający spółki SufrStopShop. Allegro stało się dziewiątą internetową aukcją w ramach QXL (ich liczba wynosi obecnie już 12). Następnym krokiem było podpisanie umowy o współpracy z Onet.pl. QXL ma odpowiadać za funkcjonowanie serwisu, zaś Onet za jego promocję. Wartość umowy oszacowano na 1 mln dolarów. Dzięki tej współpracy Allegro ma nadzieję zdobyć 200 tys. użytkowników. W najbliższym czasie firmy planują intensywną kampanię reklamową serwisu, zarówno w Internecie, jak i poza nim. Właściciele Allegro chcą przeznaczyć na to 4 mln dolarów do marca 2001 r.