ARBOmedia Polska na dwóch nogach stoi

ARBOmedia AG obejmie 51% udziałów w nowym przedsięwzięciu ARBOmedia Polska i wniesie do niego 100% udziałów w internetowej sieci reklamowej adMaster. Pozostałą część obejmie dom sprzedaży mediów Integrated Media Sales znany ze sprzedaży m.in. Viva Polska, Fashion TV, a do niedawna także dwóch kanałów Cyfry+.

W pierwszej kolejności ARBOmedia AG odkupiło od Link System 15% udziałów w polskiej sieci internetowej, które firma ta wystawił na sprzedaż w połowie grudnia ub. roku. Następnie wniosła 100% udziałów w adMaster Polska do ARBOmedia Polska, obejmując w nowym przedsięwzięciu 51%. Pozostałe 49% należy w ARBOmedia Polska do domu sprzedaży mediów Integrated Media Sales. IMS zajmuje się sprzedażą czasu antenowego kanałów Viva Polska!, Fashion TV i TMT (Trochę Młodsza Telewizja). Do końca grudnia IMS obsługiwał także kanały Minimax i Ale Kino platformy Cyfra+ oraz tytuły Polskiego Domu Wydawniczego.

Nowa firma będzie więc działała w dwóch rodzajach mediów. Przedstawiciele nowego ARBOmedia zapowiadają w przyszłości obsługę kolejnych sektorów mediów, m.in. prowadzone są negocjacje z przedstawicielami rozgłośni radiowych i prasy. W grę wchodzą też małe i średnie podmioty na rynku telewizyjnym, przy czym definicja ta obejmuje także np. telewizje paneuropejskie, zamierzające prowadzić działalność w Polsce. „Konsolidacja, która właśnie się odbywa, jest swego rodzaju odpowiedzią na konsolidację rynku reklamy po stronie zakupowej rynku reklamowego” – powiedział Jerzy Kuczkiewicz, szef IMS. W obecnym roku nowa firma spodziewa się mieć ok. 24 mln zł obrotów, przy czym zdecydowana większość przypadnie oczywiście na sprzedaż „telewizyjną”.

Według Marcina Woźniaka, szefa internetowej części ARBOmedia, połączenie nie zaowocuje szybkim przedstawieniem np. oferty pakietowej. „Obecnie sieć będzie intensyfikować sprzedaż ofert „stargetowanych” dzięki przeprowadzonemu z ARC Rynek i Opinia badaniu profilu użytkowników witryn z sieci. Pierwsza tego typu kampania rozpocznie się na początku lutego. Budowa pakietów zajmie nieco czasu i na razie w ramach grupy media internetowe i telewizja będą sprzedawane osobno” – powiedział Marcin Woźniak.

„Operowanie takimi wskaźnikami jak zasięg, wykorzystywanymi przy sprzedaży innych mediów, pozwoli nam na przekonanie do Internetu klientów. Duże znaczenie będzie też z pewnością miało np. wprowadzenie monitoringu wydatków reklamowych w Internecie, planowane w lutym przez Expert Monitor” – powiedział Marcin Woźniak. Szef ARBOmedia ocenia zasięg witryn swojej sieci na 25% wszystkich internautów, czyli ok. 1 miliona, opierając się na statystykach swojego oprogramowania adserwerowego, DART 5.0. Należy jednak dodać, że powyższe wyliczenie zasięgu opiera się na zsumowaniu liczby unique users na poszczególnych witrynach sieci. Tak więc prawdopodobnie przynajmniej część z owego miliona deklarowanych gości sieci ARBOmedia pojawia się na dwóch lub większej liczbie jej witryn, co zniekształca wynik. Liczbę wszystkich internautów (ok. 4 mln) w tym przypadku podano prawdopodobnie w oparciu o badanie Internet Monitor ARC Rynek i Opinia, według którego w grudniu ub. roku stanowili oni 19,8% populacji mieszkańców naszego kraju powyżej 15 roku życia.