AOL ma sposób na zwiększenie zysków

Sieć serwisów internetowych AOL uzyskała lepsze niż przewidywano wyniki finansowe. Firma ciągle przynosi zyski, ale jej przychody nieustannie spadają i w ostatnim kwartale były one o jedną czwartą niższe w stosunku do roku ubiegłego. W tym tygodniu, do mediów wyciekł dokument, będący nową strategią serwisu, która ma zwiększyć jego popularność i przychody.

Pionier i potentat internetowy z lat 90, od początku XXI wieku przeżywa kryzys i szuka drogi, którą powinien pójść, by znów się rozwijać i zwiększać zyski. Sieć AOL (dawniej America Online) jest ciągle dochodowa, ale jej popularność i przychody nieustannie spadają.

Wyniki finansowe

W ostatnim kwartale, jak podaje Analyst, przychody wyniosły 596 mln dolarów. Kwota ta, przekroczyło bardzo niskie oczekiwania na Wall Street, ale jest o 26 proc. mniejszą niż rok temu. Zysk na akcję AOL wynosił 0,70 dolara.

Przychody z reklam dały 331 mln, czyli 29 proc. mniej niż rok temu. W tej kwocie 151 mln dol. stanowią przychody z reklam graficznych, co jest wartością 14 proc. mniejsza niż przed rokiem. Przychody z abonamentu internetowego wyniosły 236 mln. Niedawno pojawił się raport, który informuje, że 75 proc. osób opłacających abonament AOL za dostęp do sieci czyni to nie zdając sobie sprawy, że mając w domu łącze DSL lub kablowe nie muszą tego robić.

AOL jest jednak ciągle dochodowy i w ostatnim kwartale miał zyski w okolicach 300 mln dolarów. Dzięki temu dysponuje czasem na potrzebne zmiany, które mają przywrócić mu właściwe tempo rozwoju. Głównym elementem tego planu jest The AOL Way - dokument wyznaczający nowe cele i metody pracy serwisu internetowego.

AOL ma plan - The AOL Way

Dokument, który wyciekł z AOL wzbudził spore zainteresowanie. Niektórzy krytykują nową strategię za przedkładanie ilości tekstów oraz ich oglądalność, nad jakość pracy dziennikarskiej. Pojawiły się nawet opinie, że AOL zamienia się w farmę treści.

Sam dokument ma aż 58 stron i z punktu widzenia biznesowego przedstawia się naprawdę imponująco, precyzyjnie wskazując jak uzyskać większą oglądalność i przychody.

W skrócie, praca redaktorów będzie bardzo usystematyzowana, tak samo jak selekcja treści, które będą dobierane ze względu na cztery główne czynniki: potencjalną oglądalność, potencjalne przychody, spójność treści i czas pracy. Redaktorzy mają szybko decydować, czy opłaca się przygotować dany temat. Do dyspozycji otrzymają w tym celu także specjalne narzędzie SEO Checker.

Redaktorzy/edytorzy otrzymali kilkadziesiąt stron informacji na temat przygotowywania tekstów, które będą odpowiadały zapotrzebowaniu internautów. Każdy z nich ma dziennie tworzyć 5-10 materiałów. Do kwietnia ilość materiałów umieszczanych miesięcznie w sieci AOL ma wzrosnąć z 31 do 40 tyś. miesięcznie.

Jak poprawić oglądalność?

Oglądalność każdego artykułu ma zwiększyć się z 1,500 do 7,000. Materiały specjalnie zoptymalizowane (program SEO Checker) dla przeglądarek mają stanowić 95 proc. wszystkich, a liczba informacji wideo ma wzrosnąć z 4 do 70 procent. AOL zatrudni również nowych pracowników, którzy mają pomóc w realizacji celów.

AOL ma osiągnąć oglądalność na poziomie konkurencji, tzw. linię bazową (100 proc.), dzięki newsletterom (5 proc.), skierowaniom z wyszukiwarek (SEO) (40 proc.), skierowaniom z serwisów społecznościowych (10 proc.), partnerom zewnętrznym (15 proc.) oraz wejściom bezpośrednim (30 proc.).

Linia bazowa ma być przekroczona za pomocą marketingu w wyszukiwarkach (SEM) i płatnych reklam (do 5-10 proc. więcej), cyrkulacji między stronami sieci AOL (do 25 proc. więcej) i kampanii promocyjnej AOL.com (do 25 proc. więcej).

Najtrudniejsze w całym planie będzie jego osiągnięcie do 30 marca, a taki właśnie ustalono sobie czas na wprowadzenie wymienionych i nie wymienionych w tym tekście zmian, o których czytamy w dokumencie The AOL Way.