AOL z Time Warner - przyklepane!

Amerykańska Federalna Komisja Komunikacji zatwierdziła jako ostatnia instancja wartą ponad 100 mld USD fuzję AOL i Time Warner.

Wcześniej podobną decyzję podjęły: Komisja Europejska (wrzesień 2000 r.) i amerykańska Federalna Komisja Handlu (grudzień 2000 r.). Łącznie badanie fuzji przez różne instytucje trwało ponad rok od jej ogłoszenia.

Monitorowanie przez komisję komunikacji (FCC) fuzji i jej wpływu na rynek przedłużyło się o kilka tygodni, jako że decyzji oczekiwano jesienią zeszłego roku. Niemniej komisja starała podjąć środki, nie dopuszczające do zdominowania przez AOL Time Warner rynku przesyłu danych w USA, na co bardzo nalegały amerykańskie organizacje konsumenckie i firmy ISP a także wielkie koncerny informatyczne i medialne (Microsoft, Walt Disney).

Kluczowe były dwie kwestie: dostęp do wysoko przepustowej sieci telewizji kablowej, która jest w posiadaniu Time Warner i zaawansowane technologie komunikacji natychmiastowej (ang.instant messaging) AOL-u. Pierwsza sprawa została rozwiązana w listopadzie zeszłego roku, kiedy Time Warner zobowiązał się udostępnić na zasadach komercyjnych swoją infrastrukturę telekomunikacyjną amerykańskiej firmie ISP EarthLink.

Druga kwestia natomiast była bardziej skomplikowana i to właśnie ona spowodowała takie wydłużenie procesu decyzyjnego. Ostatecznie FCC zobowiązała nowy koncern do udostępnieni systemu co najmniej trzem konkurentom (pośród nich są m.in. Microsoft, Yahoo!, Excite@Home). FCC troszczy się tylko o przyszłościowe formy tego systemu takie, jak przesył głosu i obrazu, a nie popularna obecnie komunikacja tekstowa. W ciągu sześciu miesięcy AOL Time Warner będzie musiał rozpocząć współpracę z konkurentami albo też udostępnić technologię wszystkim zainteresowanym.

Akcjonariusze AOL staną się właścicielami 55 procent AOL Time Warner. Pozostałe 45 procent zostanie rozdzielone pomiędzy akcjonariuszy Time Warner. W wyniku spadku cen akcji na amerykańskich giełdach wartość fuzji spadła ze 129 mld USD w zeszłym roku do 103-108 mld USD (w zależności od szacunków) obecnie.

W wyniku fuzji powstał największy na świecie koncern "multimedialny", zatrudniający ponad 80 tys osób na całym świecie. Time, CNN, Warner Bros., People, HBO, Sports Illustrated, Cartoon Network, Warner Music Group, Fortune, Entertainment Weekly, Looney Tunes, AOL, Netscape, ICQ. AOL ma 26 mln subskrybentów Internetu a Time Warner 20 mln subskrybentów telewizji kablowej.

Podobny charakter ma zatwierdzona już wcześniej fuzja Vivendi z Seagramem, ale była ona warta "tylko" 34 mld USD. Vivendi Universal jest najpoważniejszym konkurentem AOL Time Warner.