Statystyki 4,5 tys. witryn powszechnie dostępne

Wczoraj na blogu Marka Futregi, twórcy serwisu Kurnik, pojawiły się szczegółowe dane z badania Megapanel/PBI za czerwiec 2006. Statystyki, które opublikował Futrega dotyczą ponad 4,5 tys. witryn - ich zasięgu, liczby odsłon, udziału czasu spędzanego na stronie. Dane dotyczące ilości użytkowników (real users) można obliczyć w bardzo prosty sposób.

Gemius udostępnia dane Megapanel/PBI za opłatą. Roczna subskrypcja, zawierająca wyniki za 12 miesięcy, kosztuje 24 tys. zł. Dostęp do danych umożliwia aplikacja gemiusExplorer, pozwalająca przeszukiwanie ich na różnorakie sposoby. Takiej wygody przeglądania nie zapewniają statystyki, które znalazły się publicznie w internecie.

Nie zmienia to faktu, że wcześniej tego typu dane nie były powszechnie dostępne i mogą być dla niektórych szczególnie interesujące. Dodatkowo, na stronach Futregi dostępne są analizy statystyk. Zauważa on na przykład, że w ciągu ostatniego roku znacznie spadły udziały największych witryn, na rzecz małych serwisów.

Poza informacjami dotyczącymi zasięgu, czasu spędzonego na witrynie i liczby odsłon bardzo łatwo uzyskać dane dotyczące liczby użytkowników (real users) dla danego serwisu. Wystarczy pomnożyć liczbę użytkowników internetu wg. danych z badania SMG/KRC Nettrack, przez procent zasięgu jaki ma dana witryna.

Marek Futrega opowiedział nam, w jaki sposób uzyskał statystyki: - Na stronach audyt.gemius.pl była możliwość oglądania wykresów z wynikami dla najpopularniejszych witryn. Obecnie jest zablokowana, wcześniej była dostępna tylko dla 10-20 najpopularniejszych witryn. Jeśli w parametrze do strony, która prezentuje te statystyki, zmieniło się pewien wewnętrzny numer witryny, dla której chciało się obejrzeć statystyki, to można było je zobaczyć dla innych witryn. Te wykresy były generowane po stronie klienta w Javascripcie, wiec nie było problemem odczytanie suchych danych (gdyby były tak po prostu na obrazku, to by był). Napisałem prosty skrypt, który je pobrał, i stąd te dane.

Dane były dostępne jeszcze dzisiaj rano. Jednak, między innymi po naszym telefonie do firmy Gemius, najwyraźniej zorientowano się, że coś jest nie tak i statystyki nie są już dostępne. Piotr Ejdys, prezes Gemius SA potwierdził, że upublicznienie danych, które znalazły się w internecie nie było zamierzone.

Piotr Ejdys, prezes Gemius SAPiotr Ejdys, prezes Gemius SA Zapytaliśmy Piotra Ejdysa, prezesa firmy Gemius, co sądzi o danych opublikowanych przez Marka Futregę.

Czy to autentyczne dane?

O ile Pan Marek Futrega nie popełnił błędu w automatycznym odczycie z witryny audyt.gemius.pl -- to domniemam, że tak.

Dlaczego nie zostały odpowiednio przypilnowane?

Początkowo nie było oczywiste, jaki zakres danych będzie publikowany na audyt.gemius.pl. Dlatego z badania Megapanel PBI/Gemius były kopiowane wyniki wszystkich witryn do zasobów audyt.gemius.pl. Oczywiście to nasze niedopatrzenie, iż z chwilą podjęcia decyzji o publikowaniu danych wyłącznie o dwudziestu największych witrynach, pozostałe dane nie zostały wykasowane.

Jak bezpieczne są dane przechowywane w firmie Gemius?

Są bezpieczne.

Ile kosztuje dostęp do tych danych?

Pan Marek wykonał pracę polegającą na zestawieniu danych i opatrzeniu ich komentarzem. Gemius nie posiada w ofercie tego typu zestawień, które wykonał Pan Marek. Dane dystrybuowane przez Gemius zawierają informacje o demografii i służą planowaniu wydatków reklamowych.

A może te dane są publicznie dostępne gdzie indziej?

Część danych tak - poprzez witrynę audyt.gemius.pl, publikacje Internet Standard oraz m.in. witryny sieci reklamowych oraz poszczególnych portali. Dane dotyczące wszystkich serwisów (ok. 4,5 tys.) nie były przez nas publikowane.

To najprawdopdobniej ostatni raz, kiedy takie dane są powszechnie dostępne dla wszystkich internautów. Zmartwi to wielu. Ucieszy zapewne niektórych właścicieli witryn, których dane znalazły się w opublikowanych statystykach.

Zapraszamy do wzięcia udziału w sondzie. Czy Marek Futrega dobrze zrobił publikując dane pochodzące z badania Megapanel?

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.