Sony zainwestowało 65 mln USD w serwis z klipami wideo

Sony Corporation kupiło za 65 mln USD serwis wideo Grouper, uważany za głównego konkurenta YouTube.

Grouper poza możliwością umieszczania klipów wideo przez internautów udostępnia narzędzia do montowania filmów oraz zamieszczania ich w formatach zgodnych z urządzeniami przenośnymi - Apple iPod oraz Sony PSP. Specjaliści z Grouper Networks stworzyli również własny protokół peer 2 peer, który może być wykorzystany przez Sony do dystrybucji filmów o jakości DVD.

Grouper stawia na materiały tworzone przez użytkowników. Oprogramowanie do montowania, dzięki któremu można m.in. dodawać napisy oraz własną ścieżkę dźwiękową, będzie można wykorzystywać do zmiksowania własnych materiałów wideo z klipami pochodzącymi od Sony, powiedział IDG News Service Jonathan Shambroom z Grouper Networks Inc.

Grouper.com twierdzi, że ma ponad 10 mln unikalnych użytkowników miesięcznie. Te informacje nie pokrywają się jednak z danymi firm badawczych. Według ComScore Grouper miał w czerwcu 2006 niewiele ponad 500 tys. użytkowników.

Marshall Kirkpatrick z bloga Techcrunch uważa, że jeśli Sony zapłaciło za Grouper 65 mln USD, to serwis YouTube może być warty nawet 2 mld USD.

Przejęcie serwisu Grouper przez Sony jest kolejnym przykładem na to, że trwa okres boomu na serwisy wideo. Fenomen YouTube, który znalazł się ostatnio na 40 miejscu najpopularniejszych witryn w USA według Comscore (w Polsce to 14 najpopularniejsza witryna według Megapanel/PBI) poruszył wyobraźnię zarówno wielkich portali jak i małych firm.

http://www.grouper.com