Google: Szacunki dotyczące click fraud są zawyżone

Google opublikowało raport, w którym dowodzi, że zjawisko fałszywych kliknięć występuje na znacznie mniejszą skalę, niż ta o jakiej mówią firmy zajmujące się badaniem click fraud.

Raport Google jest odpowiedzią na dokumenty publikowane przez firmy zajmujące się audytem , które uważają, że ilość fałszywych kliknięć w reklamy stanowi od 14% do 35% wszystkich.

Fałszywe kliknięcia (click fraud) występują, gdy na reklamy klika nie osoba zainteresowana produktem/usługą, tylko taka, która ma na celu wstrzymanie wyświetlania reklamy bądź wyłudzenie pieniędzy. Google pobiera od reklamodawcy określoną kwotę za każde kliknięcie w odnośnik reklamowy. Gdy zostanie przekroczony maksymalny budżet założony przez reklamodawcę, odnośnik przestanie się wyświetlać. W innym wypadku programy-roboty bądź ludzie klikają na reklamy kontekstowe aby wyłudzić pieniądze.

Google ocenia w dokumencie, że firmy ClickFacts, Click Forensics oraz MC AdWatcher wykorzystują błędną metodologię, która jest krzywdząca dla Google.

Jedno kliknięcie na reklamę AdWords mogło w niektórych raportach być zliczone nawet pięcokrotnie, a następnie zaklasyfikowane jako fałszywe kliknięcia. Działo się tak m.in. dlatego, że systemy informatyczne firm badawczych czasem traktowały odświeżenie strony jako kliknięcie. Google zaklasyfikowało tego typu błędy w metodologii jako "fikcyjne kliknięcia".

Szczegółowy opis nieprawidłowości znajduje się w raporcie " How Fictitious Clicks Occur in Third-Party Click Fraud Audit Reports" (w języku angielskim.).

Po wykryciu tych błędów Google zamierza bliżej współpracować z firmami zajmującymi się badaniem zjawiska fałszywych kliknięć.

Mikhail Ledvich z ClickFacts przyznał, że Google poprawnie zidentyfikowało niedoskonałości raportów pochodzących z jego firmy. Powiedział, że gdy ClickFacts publikowało raport system firmy nadal był w fazie beta, teraz już jednak nie zlicza tzw. "fikcyjnych klinięć".

Z kolei Tom Cuthbert z Click Forensics broni metodologii badawczej swojej firmy, która ocenia, że fałszywych kliknięć w systemie Google jest od 14% do 20%. Jednak również jest zadowolony, że Google zamierza podjąć współpracę z niezależnymi firmami.

Więcejo click fraud: Ugoda w sprawie fałszywych kliknięć