Naga prawda o fałszywych kliknięciach

Click fraud, czyli oszukane kliknięcia, spowodowały wśród amerykańskich reklamodawców straty co najmniej 800 mln USD w 2005 roku, wynika z raportu firmy badawczej Outsell Inc.

Z przeprowadzonej wśród marketerów ankiety wynika, że aż 14,6% kliknięć w reklamy rozliczane w modelu Pay Per Click, jest dokonywane przez oszustów. W związku z tym 27% marketerów znacznie zredukowało wydatki na reklamę rozliczaną w ten sposób, lub nawet z niej zrezygnowało. Jak szacują autorzy raportu, firmy takie jak Google czy Yahoo poniosły w związku z tym straty rzędu 500 mln USD.

Spośród ankietowanych, 7% firm zwróciło się do Google i Yahoo o zwrot pieniędzy w związku z click fraud. Kwota refundacji wynosiła średnio 9,5 tys. USD.

W badaniu Outsell uczestniczyło 407 reklamodawców, z różnych branż. Ich wydatki na reklamę wynosiły od kilku tysięcy do 10 mln USD.

Click fraud następuje w dwóch przypadkach. Klikane mogą być reklamy kontekstowe, takie jak np. Google AdSense aby wyłudzić pieniądze. W tym celu powstały nawet specjalistyczne narzędzie, które oszukują systemy reklamy kontekstowej, np. "klikając" z różnych adresów IP. Click fraud następuje również, gdy ktoś, najczęściej konkurencja, klika w reklamy firmy, aby budżet reklamowy poszkodowanego został przekroczony, dzięki czemu ogłoszenie przestanie się ukazywać.

Analitycy twierdzą, że jednym ze sposobów walki z fałszywymi kliknięciami, mogą być reklamy w modelu Click Per Action.

Źródło: San Francisco Chronicle