Interesujące trendy na rynku ofert nieruchomości

Oferty nieruchomości w prasie to ukłon w stronę osób sprzedających mieszkania, w istocie zupełnie zbędny. Tak naprawdę mieszkania sprzedają się dzięki agentom i internetowym ogłoszeniom - wynika z raportu przygotowanego przez Borrell Associates.

Jak piszą autorzy raportu, od lat w czasie badań ankietowych powtarzała się opinia brokerów i agentów nieruchomości: jedynym powodem zakupu ogłoszeń w prasie jest zaspokojenie potrzeb sprzedających mieszkania a nie ich efektywność. - Dzienniki nie sprzedają mieszkań. To robią agenci i internet.

W tym roku na ogłoszenia z ofertą kupna czy sprzedaży nieruchomości zostanie wydanych około 1,719 mld USD w Stanach Zjednoczonych. Według MediaPost ta suma to około 15% wszystkich wydatków tego typu, które w tym roku mają wynieść około 11,698 mld USD.

Do 2010 roku udział internetu w rynku ofert nieruchomości ma wzrosnąć do około 32%, a wydatki do 3,068 mld USD.

Równocześnie na ogłoszenia z rynku nieruchomości przeznaczone będą w sumie mniejsze fundusze. Prognozy mówią, że w 2010 roku będzie to około 9,557 mld USD.

Jak twierdzą autorzy raportu "2006 Update: Online Real Estate Advertising", powodem większego udziału ogłoszeń internetowych będzie malejące zainteresowanie odpowiednią kategorią w prasie. Już w tym roku wydatki na nie spadną dla prasy o 8%. W 2006 roku wydanych zostanie na ten cel około 4,327 mld USD, w porównaniu do 4,682 mld USD w 2005 roku.

Równocześnie autorzy raportu podkreślają, że w tym samym czasie rynek nieruchomości przeżywa dobry okres. Liczba nieruchomości w ofercie wzrosła o 36%, więc przyczyna spadku liczby ogłoszeń w prasie leży nie w braku ofert, lecz w zmianie przekonań co do ich skuteczności, na czym zyskuje internet. Nie bez znaczenie jest też fakt, że do pięciu lat nie rosną wydatki na ten rynek ogłoszeń, a ofert przybywa. Ogłoszeniodawcy wybierają więc racjonalnie: tańszy i skuteczniejszy internet.



Choć w Polsce brak danych dotyczących ogłoszeń drobnych dotyczących nieruchomości, bardzo interesujący wykres umieszczony został w "Raporcie strategocznym IAB Polska. Internet 2005". Przypuszczalnie trend ogólny migracji ogłoszeń i ich czytelników z prasy do sieci zaprezentowany na wykresie, jest udziałem również rynku ofert nieruchomości.



***

Więcej w raporcie Borrell Associates (po rejestracji)

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.