Kwietniowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce

W kwietniu witamy nowego, zaskakującego debiutanta pierwszej w dwudziestki witryn o największej liczbie użytkowników - serwis otoMoto. Zniknął natomiast wypromowany w ostatnich miesięcach serwis iLove. Kolejność ustawienia pozostałych witryn właściwie nie uległa znaczącym zmianom.

otoMoto to lider rankingu serwisów temetycznych dotyczących motoryzacji. W marcu odwiedziło go 2,085 mln użytkowników (real users). W kwietniu ich liczba wzrosła do 2,142 mln, co pozwoliło mu zająć 18 miejsce w TOP 20.

Na uwagę zasługują spadki liczby odsłon dla większości witryn w TOP 20, które trudno wyjaśnić inaczej niż przez świąteczną przerwę.

Gazeta.pl i Wikipedia wciąż walczą o ósme miejsce. W kwietniu powrócił na nie portal Agory z liczbą 4,8 mln użytkowników, jednak nie dlatego, że wzrosła liczba jego użytkowników, lecz z powodu spadku liczby internautów korzystających z Wikipedii.

Debiutant z marca - Maxior.pl - radzi sobie nieźle, choć utracił około 200 tys. użytkowników i spadł z 14 na 16 miejsce. Interesujące będą losy tego przedsięwzięcia, które pełnymi garściami czerpie z takich serwisów jak YouTube czy Google Video.

Przypuszczalnie wiele materiałów prezentowanych w Maxior.pl i zamieszczanych przez użytkowników powinno zostać usuniętych ze względu na przepisy prawa autorskiego. Marcin Młynarski, właściciele serwisu, podchodzi do tej kwestii zdroworozsądkowo: Zamieścić film na youtube.com czy też video.google.com może każdy, nie mając do niego praw autorskich (czyli łamiąc regulamin), więc problem już tam się zaczyna, a ja nie jestem w stanie sprawdzić, czy dany filmik został legalnie zamieszczony na jakimś serwerze i wydaje mi się, że odpowiedzialność leży po stronie tych serwisów, gdzie dany film się znajduje. Tymczasem Maxior radzi sobie dobrze, obłożony reklamami, za których emisję odpowiada sieć ARBOmedia.



Komunikat Rady Badania PBI/Gemius i informacja od Onet.pl
"Rada Badania Megapanel PBI/Gemius informuje, że podczas opracowywania wyników badania za kwiecień 2006 stwierdzono, iż na niektórych stronach należących do portalu Onet.pl stosowane były mechanizmy automatycznie odświeżające zawartość stron i przy okazji generujące na nich automatyczne odsłony. Rada Badania podjęła decyzję o usunięciu automatycznie wygenerowanych odsłon z wyników badania. W związku z powyższym wyniki prezentowane w badaniu za kwiecień 2006 są pozbawione odsłon, które zostały dodane na skutek opisanych powyżej nieprawidłowości i oddają rzeczywiste wyniki oglądalności witryn internetowych.

Jednocześnie Rada Badania informuje, iż analogiczna procedura będzie stosowana zawsze w przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości związanych z automatycznym generowaniem odsłon.

W imieniu Rady Badania Megapanel PBI/Gemius

Przewodniczący Rady Badania, wiceprezes zarządu Gemius S.A. Marcin Pery

Prezes zarządu Polskie Badania Internetu Sp. z o. o. Andrzej Garapich."

W odpowiedzi na komunikat Rady Badania, Piotr Tchórzewski, rzecznik portalu Onet.pl, przygotował następującą informację:

Piotr TchórzewskiPiotr Tchórzewski Usunięte odsłony były generowane przez funkcjonalność wprowadzoną ze względu na komfort i wygodę użytkowników portalu.

Funkcjonalność, w przypadku niektórych serwisów (w tym m.in. strony głównej) powodowała dodawanie do przeglądarki użytkownika automatycznie nowych informacji, gdy użytkownik pozostawiał ją włączoną przez ponad godzinę nie wykazując w tym czasie żadnej aktywności.

Różnica w oglądalności w stosunku do obecnie uznawanej przez metodologię badania wynosiła około 1 procent, a w sumie, do oglądalności całego portalu wynosiła 0,48 procent (10 mln odsłon przy oglądalności portalu na poziomie ponad 2 mld w kwietniu).

Pomimo marginalnej skali statystycznej, kierując się troską o zachowanie badawczej rzetelności, Onet zawiesił wspomnianą funkcjonalność do czasu, gdy metodologia badań umożliwi weryfikację oglądalności tego rodzaju mechanizmów.


W rankingu stworzonym na podstawie liczby odsłon, pierwsze sześć witryn nie zmieniło pozycji. Prowadzi więc Allegro, gonione przez Onet i kolejno: Google, Wirtualna Polska, Interia i o2.pl. W marcu Gazeta.pl była jeszcze na siódmym miejscu, w kwietniu przesunęła się na dziewiąte miejsce ze stratą około 56 milionów odsłon. Ze względu na ich liczbę wzmocnił się jedynie serwis epuls.pl.



Nieznacznie zmalała liczba osób korzystajacych w kwietniu z Gadu-Gadu, równie nieznacznie wzrosła zaś liczba użytkowników Skype'a. Wyraźniejszy był skok ich liczby dla Tlen.pl oraz MSN messenger. Kilka tysięcy użytkowników mniej miał w kwietniu komunikator Wirtualnej Polski - Spik.



***

Poprzednie, marcowe wyniki Megapanelu PBI/Gemius

Wyniki marcowe w kategoriach tematycznych

Zachęcamy też do zapoznania się z tekstem o metodologii badania Megapanel PBI/Gemius

Aktualizacja: 26 czerwca 2006 13:57
Do ramki umieszczonej przed tabelą z rankingiem serwisów o największej liczbie odsłon dodaliśmy informację przygotowaną przez rzecznika Onet.pl w związku z wydanym przez Radę Badania PBI komunikatem o nieprawidłowych mechanizmach związanych z automatycznym odświeżaniem stron na portalu.
Aktualizacja: 23 czerwca 2006 18:09
W przesłanym przez firmę Gemius komunikacie prasowym znalazł się link do informacji o mechanizmach automatycznie odświeżających zawartość stron portalu Onet.pl, które generowały automatyczne odsłony. Treść dodatkowego komunikatu umieściliśmy w ramce.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.