Wydawcy prasy stawiają na internet

Wydawcy prasy w USA chcą, aby ich głównym źródłem przychodów stał się internet, ponieważ stale zmniejsza się sprzedaż gazet drukowanych. To najważniejszy wniosek, do jakiego doszli przedstawiciele 13 wydawnictw na konferencji zorganizowanej przez Newspaper Association of America.

Chociaż wiele edycji gazet pojawiło się online już na początu lat dziewięćdziesiątych, zyski z nich są nadal znikome i stanowią zaledwie ułamek wpływów wydawnictw tradycyjnych. Wydawcy chcą, aby to się zmieniło.

Przestawiciele biorącej udział w konferencji grupy Tribune Co, do której należą m.in. Chicago Tribune i Los Angeles Times, powiedzieli, że chcą aby w 2010 roku 12 do 15% wpływów generowały internetowe edycje gazet wydawnictwa. W tym roku będzie to prawdopodobnie 6%.

Realnie rzecz biorąc, prasa drukowana, będzie się coraz mniej liczyć w naszym biznesie. Wpływy z wydawnictw papierowych będą coraz mniejsze - mówił Richard Zannino z Media Review.

Na konferencji dyskutowano również o tym, jakie korzyści i zagrożenia niesie ze sobą internet oraz w jaki sposób przekonać obecnych reklamodawców, by podążyli za gazetami do sieci. Wydawcy najbardziej obawiają się konkurencji ze strony blogów i prężnie działających serwisów tematycznych.

Z roku na rok zmniejsza się sprzedaż tradycyjnych gazet. Obecnie ich internetowe edycje stanowią średnio 5% przychodów wydawców amerykańskich. Zyski z internetu zwiększają się rokrocznie o około 30%. To jednak zdecydowanie za mało - skomentował te dane przedstawiciel Washington Post.

Jak podaje NAA przychody z reklamy online wydawców tradycyjnych osiągnęły w tym roku 613 milionów USD i były większe o 34,9% do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Źródło: Reuters

***

1 czytelnik prasy = 100 czytelników internetowego wydania

Papierowi wydawcy tracą grunt pod nogami