Serwisy tematyczne w marcu

Przedstawiamy rankingi tematyczne dla witryn zgrupowanych w dwunastu kategoriach za miesiąc marzec. To rzadka okazja, by poznać wyniki dla mniejszych witryn, które nie miały szans pojawić się w dotychczas prezentowanych wynikach Megapanelu, czyli w zestawieniach witryn o największej liczbie użytkowników lub odsłon. Onet nadal prowadzi w większości kategorii, jednak tym razem w siedmiu, podczas gdy w lutym w ośmiu. Uwadze czytelników polecamy fakt licznych drobnych modyfikacji w kategoryzacji serwisów.

Nie bez satysfakcji nasi czytelnicy powinni oglądać marcowe wyniki. Właściwie wszystkie uwagi, zgłoszone przez nich w komentarzach pod wiadomością z wynikami za luty, zostały w marcu uwzględnione przez firmę badawczą. Zachęcamy więc do uważnej lektury.

Analizując marcowe wyniki nie należy zapominać o fakcie modyfikacji badania NetTrack, które szacuje liczbę polskich internatów. Wiadomo już, że po zmianach metodologii okazało się, że internatów jest nawet o 2 mln więcej niż jeszcze dwa miesiące wcześniej. Lepsze wyniki zasięgowe we wszystkich kategoriach, niekoniecznie świadczą więc o większej aktywności internatów.

Kategoria Informacje, publicystyka, media



W lutym dla większości witryn zgromadzonych w kategorii "Informacje, publicystyka, media" wzrosła liczba użytkowników oraz odsłon.

Nie zmieniło się ustawienie pierwszych sześciu witryn. Z ósmego na siódme miejsce awansowały serwisy informacyjne portalu o2.pl, o trzy pozycje spadły serwisy BBC. W marcu widać też wyraźnie, że zainteresowanie witryną radiomaryja.pl było wywołane przez nagłośnienie zmian w tym serwisie. W marcu serwis Radia Maryja wypadł poza pierwszą dwudziestkę. W lutym był na 12 pozycji.

Kategoria Kultura i rozrywka



W marcu silną pozycję w kategorii serwisów rozrywkowych zdobył Maxior.pl, który zadebiutował również na 14 miejscu rankingu witryn o największej liczbie użytkowników w zestawieniu ogólnym. Kolejność pierwszej piątki witryn pozostała bez zmian w stosunku do wyników za luty. Większy spadek - bo z 12 na 17 - odnotowały serwisy rozrywkowe portalu Gery.pl. Na 15 miejscu witamy interesującego debiutanta, czyli YouTube.com, najpopularniejszą witrynę z klipami wideo w Stanach Zjednoczonych.

Kategoria Motoryzacja



W marcu mamy do czynienia z interesującą zmianą lidera. Serwisu otoMoto jeszcze w lutym nie było w zestawieniu. Nieobecny był też serwis auto.pl, który w marcu debiutuje na ósmym miejscu.

Anna Kopeć, asystent w Dziale Komunikacji Marketingowej Gemius, miesiąc temu ten fakt tłumaczyła następująco: "Chociaż oba serwisy otoMoto i auto.pl mogą rzeczywiście pochwalić się dużą popularnością, nie są one uwzględnione w autoryzowanym przez Gemius drzewku kategorii tematycznych. Dzieje się tak dlatego, że w kategorii "Motoryzacja" znajdują się witryny zawierające treści związane z motoryzacją. Zgodnie z przyjętą zasadą nie włączaliśmy do tej kategorii witryn, które tak, jak ma to miejsce w przypadku otoMoto i auto.pl zawierają przede wszystkim ogłoszenia kupna i sprzedaży samochodów." Gemius zdecydował więc odejść od tej zasady, tym bardziej, że wyznaczenie granicy między serwisem o motoryzacji a serwisem z ogłoszeniami motoryzacyjnymi, wydawało się zapewne w wielu wypadkach zadaniem karkołomnym.

Kategoria Biznes, finanse, prawo



W pierwszej 10 zestawienia najpopularniejszych witryn w kategorii Biznes, finanse, prawo zasługuje zamiana miejsc między serwisami Money i Bankier. Różnice między liczbą użytkowników są na tyle niewielkie, że można się spodziewać kolejnych zamian w najbliższych miesiącach. Niemniej Bankier wyraźnie prowadzi ze względu na liczbę odsłon, choć w marcu różnica się zmniejszyła.

Na ósmym miejscu odnajdziemy serwis Gospodarka.pl, który w lutowym zestawieniu został pominięty. Zestawienie zamyka pulsbiznesu.pl, dotąd nieobecny.

Kategoria Budownictwo i nieruchomości



Pierwsza piątka w kategorii Budownictwo i nieruchomości bez zmian, ale już na szóstym miejscu pojawia się część serwisu Trader poświecona rynkowi nieruchomości. Dotychczas odrzucana była prawdopodobnie ze względu na niewłaściwą proporcję między liczba ogłoszeń a treściami redakcyjnymi. Wysoko, bo na dziewiątym miejscu zadebiutował też serwis KRN.pl, czyli Krajowy Rynek Nieruchomości, gdzie znajdziemy przede wszystkim ogłoszenia. Pozwala to przypuszczać, że serwis nie był dotąd uwzględniany z tego samego powodu, co otoMoto.pl w kategorii Motoryzacja.

W efekcie tych debiutów, na niewiele niższe pozycje przesunęły się serwisy z kategorii Budownictwo i nieruchomości portali Wirtualna Polska oraz Interia.

Kategoria Edukacja



Wciąż prowadzi Wikipedia, choć w marcu jeszcze bardziej zdecydowanie niż w lutym. Jej zasięg wynosi 40% polskich internatów, podczas gdy zasięg drugiego w kolejności Onetu, oczywiście w kategorii serwisów edukacyjnych, 22%.

Na uwagę zasługuje szybki przyrost użytkowników serwisu sciągawa.pl, których liczba w ciągu miesiąca skoczyła z 257 tys. do prawie 638 tys. real users.

Pod względem odsłon zdecydowanie prowadzi Wikipedia, która zanotowała ich ponad 100 mln, podczas gdy serwisy Onetu 30 mln, Sciąga.pl 35 mln, zaś Interklasy 28 mln.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.