94% męskiego szowinizmu w internecie

Nie od dziś wiadomo, że kobiety i mężczyźni preferują różne serwisy internetowe. Ciekawym odkryciem jest jednak fakt, że liczy się nie tylko zawartość stron, ale również ich wygląd. Strony stworzone przez kobiety podobają się kobietom, strony stworzone przez mężczyzn - mężczyznom. Tyle tylko, że aż 94% stron jest tworzonych tak, jakby intencją ich twórców było przypodobanie się mężczyznom.

Podkreślmy jeszcze raz - sama zawartość strony czy też jej funkcjonalność ma oczywiście znaczenie, jednak w badaniu chodziło o porównanie stron o podobnej zawartości, które różniły się sposobem prezentacji treści. W zależności od ich wyglądu przyciągały przedstawicieli odmiennych płci.

Badanie przeprowadzone przez walijski Glamorgan University Business School na brytyjskich internautach i zweryfikowane na polskiej i francuskiej populacji dowodzi, że kobiety znacznie bardziej lubią strony z barwnym tłem i ciekawym krojem pisma. Preferują też zdjęcia zrobione spontanicznie, nie te starannie ustawiane.

Mężczyznom podobają się ciemne kolory i uporządkowanie osiągane m.in. dzięki poziomym liniom dzielącym stronę. Znaczenie ma też dla nich czy zdjęcia czy grafiki sprawiają wrażenie trójwymiarowych.

Po określeniu preferencji kobiet i mężczyzn badacze przetestowali 32 strony brytyjskich uniwersytetów. Okazało się, że zdecydowane ich większość - 94% - ma "męski charakter", czyli zostały zaprojektowane tak, by podobać się męskim użytkownikom. Jedynie 2% mogło się podobać statystycznej kobiecie. Kilka procent badanych stron można określić mianem "unisex".