90% polskich internautów ogląda filmy w sieci

Wśród badanych internautów 73% spotkało się z internetową reklamą wideo, którą uważają za bardziej interesującą niż inne reklamy online- wynika z badania przygotowanego przez Gemius na zlecenie domu mediowego Value Media.

90% badanych miało kontakt z materiałami wideo w internecie. Dominującym serwisem, na którym polscy internauci oglądają filmy jest YouTube. Wśród najchętniej odwiedzanych serwisów z materiałami wideo znalazły się również Wrzuta.pl, Onet.pl, tvn24.pl, Patrz.pl oraz video.google.pl.

Materiały filmowe w sieci znacznie częściej oglądają mężczyźni niż kobiety oraz osoby z grupy wiekowej 15-24 lata. Najpopularniejsze serwisy: YouTube.pl oraz Wrzuta.pl są najchętniej odwiedzane przez mężczyzn w wieku 15-24 lata.

Większość internautów (84%) ogląda internetowe filmiki w domu. Ponadto 62% badanych ogląda materiały wideo wraz ze znajomymi, rodziną bądź przyjaciółmi. Najczęściej są one poświęcone rozrywce, humorowi (63%), muzyce (54%) lub informacjom (36%).

Internauci nie tylko oglądają filmy, lecz także przesyłają znajomym linki do najciekawszych materiałów wideo. Natomiast 8% internautów samodzielnie umieszcza filmy w sieci. Ponadto zaledwie 8% respondentów korzysta z płatnych materiałów wideo. Co ciekawe, 64% internautów woli oglądać darmowe przekazy wideo, nawet jeśli pojawiają się w nich reklamy.

Jak czytamy w opracowaniu badania, zdaniem 62% respondentów długość filmu reklamowego nie powinna przekraczać 10 sekund. Internauci najczęściej zapamiętują w internecie reklamy wideo telefonii komórkowej (58%), samochodów (57%), usług finansowych (54%), rozrywki (muzyka, książki, film, itp.) (50%) oraz usług turystycznych (45%). Zdaniem badanych najmniej reklam wideo, które widzieli było poświecone artykułom farmaceutycznym (18%), produktom spożywczym (22%) oraz kampaniom społecznym (24%).

Reklamy w internecie oceniane są jednak jako gorszej jakości niż te telewizyjne. Dla ponad połowy respondentów reklamy wideo są irytujące. Pomimo tego są one uważane za bardziej pomysłowe, zrozumiałe i przekonujące do zakupu określonego produktu niż inne rodzaje reklamy internetowej.

- Zapis wideo w internecie jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się form przekazu, także reklamowego, dlatego też postanowiliśmy zbadać kim są osoby konsumujące to medium i jaka jest percepcja odbioru wideo oraz reklamy wideo w internecie- tłumaczy Maciej Hutyra, managing director Value Media. - Poprzez badanie chcieliśmy w ten sposób zbadać potencjalną grupę odbiorców komunikacji reklamowej, ale także zebrać konkretne informacje, które pozwolą nam celniej przygotowywać rekomendacje działań zarówno dla naszych klientów, jak tez dla całej branży.

Badanie ilościowe przeprowadziła w listopadzie 2007 r. firma badawcza Gemius SA na zlecenie domu mediowego Value Media.