Telefonia internetowa w TP

Operator uruchomił zapowiadaną już wielokrotnie usługę VoIP. Jest ona jednym z elementów nowej strategii TPSA na nabliższe lata. Natomiast na telewizję internetową w ofercie Telekomunikacji Polskiej trzeba poczekać do II kw. bieżącego roku.

TPSA:cennik połączeń VoIPKliknij, aby powiększyćTPSA:cennik połączeń VoIPZ telefonii internetowej będą mogli korzystać posiadacze neostrady w wersji 512 kb/s lub wyższej. Oprócz opłat za abonament telefoniczny i usługę neostrada trzeba zapłacić za wynajęcie od operatora urządzenia Livebox - modemu i routera Wi-FI w jednym. TPSA wprowadziła dwa plany taryfowe. Opłata za jeden z nich "VoIP tp zawsze za darmo" sięga 49,18 zł netto. W zamian za kolejne kilkadziesiąt złotych doliczanych do miesięcznego rachunku, abonent uzyskuje darmowe połączenia VoIP z numerami stacjonarnymi w sieci TP. Z kolei w planie "VoIP tp tanie rozmowy" połaczenia będą kosztować 0,10 zł + VAT. Użytkownicy obydwu taryf otrzymują gratis numer z puli 0399 xxx xxx. Rozmowy VoIP pomiędzy użytkownikami planów są bezpłatne.

Do korzystania z VoIP wystarczy telefon z wybieraniem tonowym i nie ma potrzeby włączania komputera - przekonują przedstawiciele TPSA. Dla rozmów głosowych operator wprowadził jednosekundowe naliczanie i pakiet usług dostępnych w tradycyjnej telefonii głosowej jak poczta głosowa, przekierowania połączeń i inne.

Migracja mile widziana

Przedstawiciele TPSA podkreślają, że aby zapewnić właściwą jakość usług z telefonii internetowej korzystać mogą jedynie posiadacze neostrady od 512 kb/s wzyż. Przyznają jednocześnie, że opcja 128 jest jednak najbardziej popularną usługą. - Będziemy chcieli zachęcać abonentów do migracji na wyższe prędkości - mówili podczas konferencji inaugurującej usługę. Oznaczać to może kolejne obniżki abonamentu za opcję 512. Po dwóch miesiącach od udostępnienia urządzenia Livebox liczba jego użytkowników sięga 4 tys. Dodatkowe funkcje Livebox obejmują m.in. możliwość odbioru TV over DSL (planowane wprowadzenie - II kwartał 2006) i Video on Demand (planowane wprowadzenie - III kwartał 2006).

Plany na przyszłość

TPSA spodziewa się, że do końca 2006 roku z usługi VoIP skorzysta 160 tys. abonentów, abonentów tego 15 proc. wybierze płatny plan taryfowy VoIP.

Zaproponowana przez TPSA usługa nie należy do najtańszych na rynku, jednak przewagą operatora jest największa liczba abonentów łączy szerokopasmowych w Polsce (1,17 mln), którzy mogliby stać się potencjalnymi klientami VoIP. Na koniec tego roku TP chce mieć ponad 1,6 mln użytkowników ADSL.

Według zarządu operatora, w tym roku TP przeznaczy na inwestycje 16-19 procent swoich przychodów zaś większość z tych środków zamierza wydać na nowe technologie i usługi.

Komentuje Dorota Puchlew, analityk BDM PKO BP
Oferta VoIP w swojej obecnej formie jest mniej atrakcyjna niż oferta Skype pod względem cen połączeń międzynarodowych i na komórkę za minutę. Przewagą TPSA jest jednak naliczanie sekundowe oraz brak opłaty za rozpoczęcie połączenia, co również może przyciągnąć klientów. Korzystny jest także brak opłat za połączenia na telefony stacjonarne TP, w porównaniu do oferty Skype, gdzie jedynie połączenia między użytkownikami są darmowe, a ponad 10 mln osób w Polsce posiada telefon stacjonarny w TP. W wersji bez abonamentu jednak tylko połączenia między użytkownikami VoIP w TP są bezpłatne, a liczba tych użytkowników nie przekroczy liczby użytkowników Skype w krótkim czasie.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.