Raport ośmiu czyli chyba najlepsze biura reklamy

W ubiegłym roku wytknęliśmy kilka niedoskonałości raportu oceniającego biura reklamy internetowej, przygotowanego na zlecenie Media i Marketing przez SMG/KRC. Dziwiła nas przede wszystkim arbitralność doboru ocenianych podmiotów, niezależna od ocen szczegółowych ocena ogólna oraz brak informacji o tym, kim są jurorzy. Co się zmieniło?

Dobór wciąż arbitralny?

Możemy mówić o znacznym postępie w kwestii doboru ocenianych biur reklamy. O ile w ubiegłym roku ocenianych było jedynie sześć biur, czyli Ad.net, Onet, Interia, ARBOmedia, Clickad oraz Wirtualna Polska, obecnie redakcja magazynu zleciła zbadanie dwóch dodatkowych, czyli biur Gazeta.pl oraz sieci IDMnet.

Raport komentuje Benita Jakubowska, dyrektor sprzedaży/ Pion Internet Agory
Według mnie nie przygotowali się do tej oceny zbyt dobrze. Liczą ClickAd, który od dawna nie posiada żadnej powierzchni reklamowej do sprzedaży. Nie liczą za to AdClick, czy IDG, które takową mają. Oczywiście nie podoba mi się komentarz zamieszczony pod tą oceną przez Media i Marketing. Razem z Ad.netem jestem na 1 miejscu, tymczasem redakcja tego pisma nie przyjmuje do wiadomości faktu, że podmiot, który nigdy nie był przez nich badany pojawia się nagle na czołowej pozycji.
Słowa redaktor naczelnej Media&Marketing Marzenny Reyher sprawdziły się więc częściowo. W ubiegłym roku powiedziała nam bowiem - Do badania weźmiemy mniej podmiotów. Nie będzie chyba Onetu.pl i Interii, weźmiemy zaś pod uwagę Wirtualną Polskę i dołożymy Gazetę.pl.

Piotr Ruszak z redakcji Media&Marketing przyznał, że ciężko jest wziąć pod uwagę wszystkie biura reklamy internetowej. - Jest ich bardzo dużo, więc musimy je co roku rotować. Osobą, która w tym roku wskazała podmioty, które należy zbadać, jest Marcin Grządka, obecnie na urlopie - wyjaśnił nam.

Niestety nie mogliśmy więc poznać kryteriów doboru podmiotów do badania. Dlaczego pominięto biura reklamy AdClick czy o2.pl, wzięto zaś pod uwagę Clickad?

Ranking miejsc czy zestawienie ocen?

Respondenci oceniali dane biuro w skali pięciopunktowej, gdzie 1 oznacza - bardzo źle, 3 - przeciętnie, a 5 - bardzo dobrze. Średnia arytmetyczna ocen od poszczególnych osób to wynik danego biura. Ankietowani byli przedstawiciele domów mediowych i agencji reklamowych zajmujących się na co dzień kontaktami z mediami. Oczywiście są to osoby anonimowe, podobnie jak w ubiegłym roku. Jak widać najlepiej ogólnie zostały ocenione biura reklamy Ad.netu oraz portalu Gazeta.pl.



Piotr Ruszak podkreślił, że ocenione podmioty mogą się w komunikatach prasowych określać jako najlepsze, ale nie mogą sobie przypisywać żadnych miejsc w rankingu biur reklamy. - Nie przyznawaliśmy miejsc, więc dane biuro nie może o sobie napisać, że zajęło pierwsze miejsce, może natomiast napisać, że jest najlepsze - wyjaśnia.

Pokusie napisania o swoim biurze "nr 1" nie oparł się jednak Ad.net. Bardzo sztuczne przykazanie, by nie podawać miejsc, jakie zajęły poszczególne podmioty, jest zapewne wprowadzone ze względu na niewielką liczbą respondentów, którzy oceniają działanie danych biur. W najlepszym wypadku oceniających jest 25 (w przypadku Onetu). IDMnet oceniło zaledwie 10 osób.

Raport Media&Marketing podkreśla tę słabość. - Wysoka ocena ogólna biura reklamy portalu Gazeta.pl nie znajduje potwierdzenia w ocenie na wymiarach, dlatego jesteśmy ostrożni w zaliczaniu tego biura do grona liderów. Dobre wyniki utrzymała Interia, a Wirtualna Polska wyraźnie podniosła się po spadku w ubiegłym roku. ClickAd, IDMnet oraz ARBOmedia to biura wyraźnie gorzej oceniane. Generalnie wyniki należy traktować z większą ostrożnością niż w przypadku pozostałych rodzajów biur - mamy tu do czynienia ze znacznie mniejszą próbą oceniających (ciągle kontakt z reklamą internetową jest mniejszy niż z innymi typami mediów), co może powodować większe wahania ocen.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.