Firmy bez internetu w mniejszości

Stron WWW przybywa i to szybko. Według raportu Netcraft tylko w obecnym roku dodano ich 17,4 mln. To najwięcej w historii internetu. Polskie firmy często traktują stronę internetową jako wizytówkę, którą należy mieć, ale z której posiadania niewiele wynika. Według raportu OECD ma ją już prawie co druga polska firma. Z samego internetu korzysta zaś 85% firm zatrudniających co najmniej 10 osób. Jak wyglądają polscy przedsiębiorcy na tle innych krajów?

Najnowszy raport Nauka, technologia i przemysł w krajach OECD* podkreśla coraz większe znaczenie dziedzin gospodarki opartych na wiedzy. Internet jest jednym ze stosunkowo nowych kanałów jej tworzenia i rozpowszechniania, ale jak wskazują poniższe wykresy, jego potencjał jest już dobrze rozpoznany i wykorzystywany.

Firma bez dostępu to relikt

Zdecydowana większość przedsiębiorstw w krajach OECD ma dostęp do internetu. Praktycznie wszystkie firmy z Danii, Finlandii, Belgii oraz Szwecji korzystają z Internetu. Wśród krajów z byłego bloku wschodniego wyróżniają się Czechy, z 90% nasyceniem. Polska nieznacznie wyprzedza Węgry.

Kliknij, aby powiększyć

Firma bez strony to mniejszość

Ciekawy jest kolejny wykres, który uzmysławia skalę zainteresowania internetem przedsiębiorstw na świecie. Obrazuje jak wiele jest firm, które mają swoje strony WWW. W takich krajach jak Szwecja, Dania czy Japonia obecność firmy w sieci jest wręcz obowiązkowa. Pod względem liczby firm (zatrudniających ponad 10 osób) w nszym regionie wyprzedzają nas Czechy, gdzie prawie 61% firm ma własny serwis, oraz Słowacja, gdzie stronę WWW ma prawie 47%. Wśród krajów OECD Polska nie wypada stosunkowo słabo. Ręce zacierać więc mogą rejestratorzy domen. Rację ma zapewne Wolfgang Laskowski z firmy NetArt, który twierdzi, że najlepsze wciąż przed nami. - Po pierwsze, porównując nas z innymi krajami, rynek ma wciąż spory potencjał. Po drugie, ciągle rośnie wśród klientów świadomość tego, jak ważna jest dobra nazwa.

Kliknij, aby powiększyć

Ja podaje raport OECD, średnio jedna czwarta przedsiębiorstw korzysta z internetu przy dokonywaniu zakupów oraz mniej więcej jedna ósma dla celów sprzedaży. Handel przez internet jest coraz popularniejszy na obszarze OECD, jednak poziom ten jest nadal wciąż niski. Najczęściej wskazywaną barierą jest fakt, że produkty firmy nie nadają się do sprzedaży drogą internetową oraz kwestie bezpieczeństwa i względy prawne.

Mniej stacjonarnych

Po raz pierwszy od czasu publikacji pierwszego raportu OECD dotyczacego Nauki, technologii i przemysłu, średnio dla 30 krajów OECD odnotowano spadek liczby linii telefonii stacjonarnej. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się dostęp do internetu, szczególnie jeśli w gospodarstwie domowym są dzieci.

***

OECD - Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Kraje OECD to: Australia, Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea, Luksemburg, Meksyk, Niemcy, Nowa Zelandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Słowacja, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Węgry, Wielka Brytania, USA, Włochy.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.