Hermetyczny język internetowego światka

W zasadzie nie powinien nas dziwić fakt, że przeciętny obywatel świata nie ma pojęcia co znaczy blog, podcasting czy RSS. Ostatecznie jedynie 14% ludzkości korzysta z internetu. Spodziewalibyśmy się jednak, że w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii, gdzie 60% obywateli śmiga po internecie, ludzie nie będę mieli problemów z tymi terminami. Nic bardziej mylnego. Mają. Czy to znaczy, że przeciętny internauta bardzo płytko korzysta z sieci?

Chyba tak. Zadamy jeszcze jedno pytane: czy promowanie blogów, kanałów RSS czy podcastingów przez agencje interaktywne czy działy sprzedaży największych wydawców internetowych nie jest w świetle poniższych wyników przedwczesne? Z drugiej strony szukanie nowości jest naturalnym odruchem specjalistów od reklamy. Kreują rzeczywistość, aż ta 'chwyci'.

Jak podaje Reuters, w Wielkiej Brytanii 70% tak zwanych zwykłych ludzi, czyli taksówkarzy, właścicieli pubów czy fryzjerek, nigdy nie słyszało o blogach. Sonda przeprowadzona przez londyński oddział DDB, nowojorskiego Omnicom wykazała też, że prawie 90% badanych nie rozumie terminu podcasting. W badaniu przeprowadzonym przez Pew Internet & American Life Project 91% respondentów - mieszkańców Stanów Zjednoczonych - nie wiedziało nic lub tylko niejasno kojarzyło termin RSS, a jedynie 2% internautów świadomie korzysta z tej technologii.

Słowniczek terminów

Blog - jest to rodzaj strony internetowej, na której autor umieszcza datowane wpisy o zwykle osobistym charakterze; rodzaj internetowego pamiętnika;

Podcasting - forma internetowej publikacji dźwiękowej. Nazwa pochodzi z połączenia słów iPod - odtwarzacz muzyczny firmy Apple i broadcast (z ang. transmisja, przekaz).

RSS - Rich Site Summary (Bogate w Treść Streszczenie Serwisu), czy też Really Simple Syndication (Bardzo Prosta Syndykacja) umożliwia umieszczanie na stronach internetowych wiadomości automatycznie pobieranych od dostawców treści jak i pobieranie najnowszych informacji bezpośrednio na komputer użytkownika. Dany serwis publikuje informacje w specjalnym, ujednoliconym formacie opartym na języku XML, które mogą być później przechwycone i agregowane przy pomocy specjalnych programów - czytników RSS. Do adresata dociera zazwyczaj nagłówek wiadomości z odpowiednim odnośnikiem, którego przyciśnięcie spowoduje przeniesienie na stronę serwisu publikującego daną informację.

Więcej o wykorzystaniu przez reklamodawców kanałów RSS.