Ranking serwisów ekonomicznych bez gotowej tezy

Gemius przygotował ranking polskich serwisów poświęconych zagadnieniom ekonomicznym. Trudno się oprzeć wrażeniu, że jest to odpowiedź na wczorajszą publikację prasową, która na lidera takich serwisów wytypowała wortal Money.pl. Zestawienie przygotowane przez firmę badawczą dla kilku graczy będzie kubłem zimnej wody.

Ranking serwisów ekonomicznych bez gotowej tezy
We wczorajszym wydaniu Gazety Bankowej ukazał się tekst "Drugi boom" o portalach i serwisach ekonomicznych. Paweł Pietkun lansuje prawdziwą skądinąd tezę, że internetowi reklamodawcy coraz częściej spoglądają na specjalistyczne serwisy poświęcone finansom.

Pod śródtytułem "Czterej Gracze" pojawia się jednak inna - tym razem nieprawdziwa teza - serwisy ekonomiczne w polskim internecie podzielone są między czterech najważniejszych graczy - Money.pl, Bankier.pl, Waluty.com.pl oraz Nbportal.pl. Dalej pojawia się sugestia, że największe polskie portale ze swoimi serwisami ekonomicznymi dawno przestały się liczyć. Jeszcze do niedawna o pozycję rekinów internetowego świata finansów próbowały walczyć największe polskie portale - pisze autor artykuły. I dalej - dzisiaj jednak już wiadomo, że taki pakiet wiadomości to zdecydowanie zbyt mało dla pasjonatów spraw ekonomii, a za dużo dla osób o przeciętnym zainteresowaniu światem finansów.

Pod kolejnym śródtytułem "Megaserwis" w pierwszym zdaniu dowiadujemy się, że najpopularniejszym ekonomicznym portalem w polskim internecie jest Money.pl. Teza skądinąd mocno lansowana przez sam ten wortal.

W poprzek takim informacjom staje ranking przygotowany przez firmę badawczą Gemius, oparty na majowych wynikach Megapanelu PBI/Gemius. Wskazuje on wyraźnie, że największy miesięczny zasięg wśród polskich internautów mają serwisy ekonomiczne dwóch portali: Onet.pl (16,96 proc.) oraz Wirtualna Polska (12,04 proc.). Za pierwszą dwójką plasują się w kolejności: Money.pl (7,27 proc.), serwisy ekonomiczne Interia.pl (6,38 proc.), Bankier.pl (5,51 proc.), Gazeta.pl (5,27 proc.) oraz kolejne witryny z mniejszymi zasięgami.

Ranking serwisów ekonomicznych bez gotowej tezy

Najpopularniejsze serwisy ekonomiczne

Raport przesłany przez Gemius wskazuje na kolejny element, który sprawia, że cztery rzekomo najważniejszych serwisy poświęcone ekonomii, o jakich mowa w artykule Gazety Bankowej, są niewłaściwie zestawione.

W przeciwieństwie do serwisów ekonomicznych portali horyzontalnych - czytamy w raporcie Gemiusa - witryny o profilu ekonomicznym takie jak np. Money.pl czy Bankier.pl zaliczają do swojej oglądalności także te serwisy, które nie zawierają treści ekonomicznych, np. serwisy ogłoszeniowe (motoryzacja i nieruchomości), rozrywkowe, sportowe i inne - można więc przyjąć, że zasięg tematyki ekonomicznej tych serwisów jest nawet mniejszy niż sugeruje to zestawienie najpopularniejszych serwisów ekonomicznych przygotowane przez firmę Gemius.

W raporcie spółki Gemius można też odnaleźć zestawienie najpopularniejszych serwisów ekonomicznych odwiedzanych przez osoby uważane za najbardziej zainteresowane tematyką ekonomiczną, czyli kierowników zakładów, prezesów, dyrektorów wyższego szczebla oraz właścicieli przedsiębiorstw. Tak, jakby Gemius chciał udowodnić, że nawet pośród tych osób prym wiodą inne serwisy niż te, wskazane we wspomnianej publikacji Gazety Bankowej.

Osoby takie najliczniej odwiedzają serwisy ekonomiczne portali Onet.pl (ponad 86 tys. osób) i Wirtualna Polska (ponad 50 tys.), potem kolejno witrynę Money.pl (ponad 35 tys.), serwisy ekonomiczne portalu Interia.pl (ponad 28 tys.), witryny Bankier.pl (ponad 27 tys.) oraz serwisy portalu Gazeta.pl (ponad 22 tys.).

Ranking serwisów ekonomicznych bez gotowej tezy

Najpopularniejsze serwisy ekonomiczne wśród najbardziej zainteresowanych

Zarówno Money.pl jak i Bankier.pl są znanymi markami i ich dobrą pozycję pośród serwisów ekonomicznych potwierdza również ranking przygotowany na podstawie wyników Megapanelu. Nie są to jednak najwyższe lokaty, bo te zajmowane są przez serwisy Onetu i Wirtualnej Polski. W pierwszej dziesiątce nie ma natomiast ani wortlalu Waluty.com.pl, ani Nbportal.pl.

Analiza firmy Gemius powstała na podstawie wyników oglądalności witryn z drzewka mediów znajdujących się przede wszystkim w kategorii Biznes, Finanse, Prawo oraz innych serwisów o tematyce ekonomicznej, w tym serwisów tematycznych wszystkich portali.